Choose a language
electric car winter tyres

HEB IK WINTERBANDEN NODIG VOOR MIJN ELEKTRISCHE AUTO?

Tips en adviezen auto

Bij het kiezen van banden moet altijd rekening worden gehouden met de specifieke eigenschappen van elektrische voertuigen (EV). Maar geldt dit ook voor winterbanden? Zijn winterbanden verplicht voor dit type auto? Hebben elektrische auto's speciale winterbanden nodig? Wat zijn de beste winterbanden voor elektrische auto's? Welke MICHELIN banden garanderen veiligheid, milieuvriendelijkheid en comfort in de winter voor EV's? Lees verder voor alle antwoorden op uw vragen over winterbanden voor elektrische auto's.

Elektrische auto's: wanneer winterbanden nodig zijn

Winterbanden zijn niet alleen bedoeld voor zeldzame sneeuwval; ze zijn ontworpen om alle winterse omstandigheden aan te kunnen, inclusief lage temperaturen, regen en sneeuw. En hoewel er verschillen zijn tussen elektrische en niet-elektrische auto's, is de behoefte aan winterbanden hetzelfde en moet er rekening mee worden gehouden als de temperatuur onder de 7 graden Celsius zakt en daar constant blijft. Bovendien moet u winterbanden overwegen voor de veiligheid van u en uw passagiers, want de beste winterbanden voor elektrische auto's houden hun flexibiliteit en kunnen uw remafstand met meer dan het dubbele verkorten.

En afhankelijk van uw bandenmaat, als u prestatiegerichte winterbanden nodig hebt, zijn de MICHELIN Pilot Alpin 5, MICHELIN Pilot Alpin 5 SUV en MICHELIN Pilot Alpin PA4 allemaal uitstekende winteropties voor uw elektrische auto. Deze banden, die meermaals als winnaar uit de tests kwamen (zie Awards hieronder), werden ontworpen en goedgekeurd door premium autoconstructeurs en bieden langdurige controle en grip op sneeuw, nat en droog wegdek. Ze zijn ontworpen voor een kortere remweg op winterse wegen, terwijl ze een lager brandstofverbruik hebben door de lagere rolweerstand, waardoor u meer vrijheid hebt met uw elektrische auto. Ze houden ook rekening met het hogere gewicht en koppel van EV's en zijn ontworpen om de beste levensduur (1) te hebben, samen met belangrijke veiligheidskenmerken.

michelinpilotalpine5 ts ab402023 en
michelin large

Voor kleinere elektrische voertuigen, zoals de BMW i3 of de Renault Zoé, kunt u vertrouwen op de MICHELIN Alpin 6-band wanneer u te maken krijgt met moeilijke winterse omstandigheden. Hij wordt hoog gewaardeerd door verschillende opinieleiders zoals de ADAC en heeft MICHELIN geholpen om de Autobild Winter Tyre Manufacturer Award in 2020 en 2021 te winnen. Hij biedt langdurige rem- en tractieprestaties op sneeuw (2).

Elektrische voertuigen kunnen ook worden uitgerust met MICHELIN CrossClimate²-banden, Europa's kampioen in de categorie all-season (3), ontworpen voor occasioneel gebruik in moeilijke omstandigheden. Met MICHELIN CrossClimate² bespaart u tijd en geld door het hele jaar door dezelfde band te gebruiken, zodat u veilig kunt reizen, overal en in alle weersomstandigheden. Deze 2de generatie vierseizoenenbanden is al goedgekeurd voor puur elektrische voertuigen zoals de Volvo XC40. Hij is ook verkrijgbaar voor de Renault Zoé, Tesla Model 3, BMW i3, Volkswagen ID4 en werd in 2022 gelanceerd voor de Volkswagen ID3.

Voor extreme winterse omstandigheden zijn de MICHELIN X-ICE winterband of de MICHELIN X-Ice NORTH 4 gespijkerde winterband een uitstekende optie. Deze gamma's zijn ontworpen voor de meest extreme omstandigheden en witte wegen (meestal sneeuw en ijs). De MICHELIN X-Ice North 4 is ontworpen voor ultieme controle op beijzeld wegdek. De spijker technologieën in dit bandengamma verbeteren de remprestaties en de grip op ijs. Hij werd ontworpen voor een hoog rem- en acceleratieniveau op besneeuwd wegdek en een lagere rolweerstand dan de band van de vorige generatie (4).  Dankzij het wiskundige algoritme dat wordt gebruikt om de plaatsing van de spijkers te bepalen, is het geluidsniveau bovendien bijzonder laag voor een spijkerband. Toch, als geluidsniveau en comfort een prioriteit zijn, kan een winterband zonder spijkers een betere optie zijn, afhankelijk van uw gebruik en de wegomstandigheden.

Waarom MICHELIN winterbanden voor elektrische auto's kiezen?

MICHELIN ontwerpt winterbanden volgens de hoogste normen voor alle voertuigen. EV's kunnen veeleisender zijn op het vlak van bandenprestaties in 3 belangrijke domeinen: slijtage, actieradius, geluid. MICHELIN biedt een breed gamma winterbanden die zijn ontworpen om aan deze specifieke behoeften te voldoen en tegelijkertijd de mobiliteit en veiligheid in de winter te garanderen, zodat u over de beste MICHELIN winterbanden voor elektrische auto's beschikt.

  • Slijtage: MICHELIN winterbanden staan bekend om hun lange levensduur, wat ook het geval is voor ons nieuwste aanbod: de MICHELIN X-Ice Snow, MICHELIN X-Ice North 4 en MICHELIN Pilot Alpin 5 banden.  Elektrische voertuigen zijn ook zwaarder, maar daar heeft MICHELIN al een oplossing voor, want veel winterbanden kunnen hoge gewichten dragen in  "Extra Load" en "High Load" uitvoering.
  • Autonomie: Michelin is al meer dan 3 decennia pionier op het gebied van technologie met lage rolweerstand. Sinds 1992 is Michelin blijven werken aan het verlagen van de rolweerstand van zijn banden.  Dit geldt ook voor de MICHELIN X-ICE SNOW band, waarvan de rolweerstand is verminderd met 9% ten opzichte van de vorige generatie band (5).
  • Geluid :  MICHELIN winterbanden zijn ontworpen met loopvlakprofielen die het rolgeluid verminderen.  MICHELIN X-ICE SNOW, MICHELIN X-ICE NORTH 4, MICHELIN Pilot Alpin en MICHELIN Latitude Alpin zijn zeer stil. Hierdoor zijn ze ideaal voor elektrische voertuigen.


Kortom, Michelin heeft momenteel een solide gamma winterbanden om te voldoen aan de behoeften van de elektrische voertuigen en consumenten van vandaag.

Hoe de juiste winterband voor elektrische auto's te kiezen ?

Het kiezen van de beste winterbanden voor elektrische auto's is hetzelfde als het kiezen van een winterband voor een niet-elektrisch voertuig.  U moet eerst rekening houden met uw gebruik en uw voertuig en vervolgens de gewenste band kiezen op basis van uw verwachtingen op het gebied van prestaties op sneeuw en ijs (d.w.z. tractie, remmen), de beschikbaarheid van de band, de garantie op de band, de prijs, enz.

Als u een bestuurder van een elektrische auto bent die zich zorgen maakt over de totale actieradius van de auto, dan is het kiezen van een MICHELIN winterband  met  de laagste rolweerstand voor elektrische auto's een goede optie. Bovendien hebben elektrische voertuigen vaak een hoger koppel en meer acceleratievermogen dan een niet-elektrisch voertuig, wat de slijtage van uw banden kan verhogen. Als u vele seizoenen wilt genieten van de winterprestaties van uw banden, kies dan voor één van de MICHELIN winterbanden die langdurige prestaties bieden voor uw EV dankzij de lamellen met dezelfde diepte als het profiel , zelfs onder de 4 mm.

Banden hebben een aanzienlijke impact op de manier waarop voertuigen zich gedragen, daarom is het belangrijk om de beste winterbanden voor elektrische auto's te hebben. Het is waar dat een voertuig met vierwielaandrijving betere tractie biedt, maar zonder banden die zijn aangepast aan winterse omstandigheden en lage temperaturen, zal dit niet voldoende zijn omdat de samenstelling van zomerbanden harder wordt in de kou en veel grip verliest. Daarom is het noodzakelijk om een eersteklas winterband te kiezen die uitstekende winterprestaties, veiligheid en mobiliteit biedt. Winterbanden zijn ontworpen om beter te presteren in allerlei winterse omstandigheden zoals natte wegen, smeltwater, sneeuw en ijs. Ze verbeteren ook de grip en prestaties van uw voertuig in deze omstandigheden en verkorten uw remafstand voor meer veiligheid. Kortom,  de juiste winterbanden voor een elektrisch voertuig kunnen dezelfde winterbanden zijn als voor een niet-elektrisch voertuig.

Hoe bescherm ik de banden van mijn elektrische auto?

Net als voor alle andere banden, zijn er twee belangrijke manieren waarop u de banden van uw elektrische auto kunt beschermen en zo hun levensduur kunt optimaliseren: onderhoud en rijstijl.

Het onderhoud van de banden van elektrische auto's bestaat, net als bij banden voor een auto met verbrandingsmotor, uit het controleren van de spanning, de uitlijning en de slijtage.
De spanning van de winterbanden van uw elektrische auto is een belangrijke factor die van invloed is op de gemiddelde afstand die een elektrische auto kan afleggen. Rijden met  winterbanden met te lage spanning kan leiden tot een aantal ernstige risico's: verminderde veiligheid, langere remweg, verhoogd risico op aquaplaning, hoger energieverbruik, versnelde slijtage en onnodig elektriciteitsverbruik, omdat de banden meer energie nodig hebben om te rollen. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat een onjuist opgepompte winterband tot vroegtijdige slijtage kan leiden. Bovendien leidt de temperatuurdaling tot een daling van de interne bandenspanning. Wanneer een band bij 20°C een spanning van 2,5 bar heeft, zal dezelfde band bij 0°C slechts een spanning van 2,2 tot 2,3 bar hebben als gevolg van het temperatuureffect. Houd er rekening mee dat voertuigen een sticker van de fabrikant krijgen die de aanbevolen spanning voor specifieke maten autobanden aangeeft. Er zijn ook aanbevelingen afhankelijk van of de auto beladen is of niet, zodat u de spanning kunt controleren.

Ecodriving is een uitdrukking die we tegenwoordig steeds vaker horen, en met goede reden. Met als doel het energieverbruik te verminderen, maximaliseert de juiste rijstijl niet alleen de actieradius van een elektrische auto, maar optimaliseert het ook de kwaliteit en prestaties van de banden van elektrische auto's. Kortom, rijstijl is bijzonder belangrijk. Gebruik gematigde acceleratie en voorzichtig regeneratief remmen. Neem bochten voorzichtig met een soepele bediening van het stuur en de pedalen. Dat is de beste manier om de actieradius van de accu en de levensduur van de banden van uw elektrische auto te verlengen.

Zijn er rijadviezen voor het rijden in de winter met een elektrische auto?

Drive safely in winter with the best winter tyres for electric cars

Het eerste waar u rekening mee moet houden is dat elektrische voertuigen meestal zwaarder zijn dan gewone voertuigen vanwege de accu's (het extra gewicht varieert gemiddeld tussen 200 kg en 300 kg). En hoe zwaarder het voertuig, hoe meer kinetische energie het zal genereren. Dit geldt zowel voor remmen als voor bochten. Rijdend op dezelfde weg en met dezelfde banden, zal de zwaardere auto er meestal langer over doen om af te remmen. Dit is vooral waar bij het rijden op winterse wegen die bedekt kunnen zijn met ijs en sneeuw. Bestuurders van elektrische voertuigen moeten de afstand tot de auto voor hen vergroten en zichzelf een langere afstand en meer tijd geven om te stoppen. Natuurlijk zou het moeten helpen om op de beste winterbanden voor elektrische auto's te rijden, die ontworpen zijn om de remafstand te verbeteren.

Elektrische auto's hebben ook veel koppel, dus het is gemakkelijk om de banden te laten spinnen. Als u rustig accelereert en het stuur soepel hanteert, houd u de auto onder controle en kan de band maximale grip bieden. Agressieve bewegingen vergroten de kans dat uw banden gaan glijden en voorkomen dat ze effectief werken op de grond. Om uw vertrouwen in het rijden met EV-voertuigen in de winter te behouden of zelfs te vergroten, moet u het rustig accelereren en sturen oefenen en onder de knie krijgen.

Meestal hebben elektrische auto's verschillende regeneratieve remmogelijkheden. Als u uw voet van het gaspedaal haalt, kan de auto sneller vertragen en de batterij sneller opladen, of langzamer vertragen en de batterij minder snel opladen. Als de regeneratieve modus instelbaar is, overweeg dan een zachtere instelling voor regeneratief remmen.

Als u de meer agressieve regeneratieve modus kiest, kan dit het voertuig destabiliseren als de omstandigheden glad zijn en kan dit leiden tot controleverlies als u te abrupt remt. Dit is vooral belangrijk wanneer u een bocht of een hoek omgaat. U moet altijd geleidelijk afremmen en dit doen terwijl u in een rechte lijn rijdt. Lees en bekijk onze veilig rijden wintertips voor meer details over remmen in een bocht.

Waar moet u heen om uw winterbanden voor elektrische auto's te laten onderhouden?

Het is aan te raden om contact op te nemen met uw bandenleverancier om er zeker van te zijn dat ze getrainde technici voor EV en de juiste apparatuur hebben. Elke MICHELIN verdeler of de dealer waar u uw EV voertuig heeft gekocht kan een goede optie zijn.

Een lekke band? Hoewel het mogelijk is om thuis een reserveband te monteren, is het eenvoudiger, veiliger en veel sneller om het door een vakman te laten doen. Als u het zelf doet, zorg er dan voor dat u de juiste hefpunten gebruikt (om te voorkomen dat u het voertuig via de accu optilt) en houd u aan de veiligheidsregels. Zorg ervoor dat u altijd reist met de juiste noodapparatuur.

map search desktop

VIND BINNEN ENKELE SECONDEN EEN BANDENLEVERANCIER BIJ U IN DE BUURT

Zoeken op
Adres, stadof postcode
Car
  • Car
  • Motorbike
Mijn locatie
Zoeken

Wettelijke vermeldingen

(1) Externe tests uitgevoerd door DEKRA Test Center, op verzoek van Michelin, op Volkswagen Golf VII in maart en april 2018 in 225/40 R18 met CONTINENTAL WinterContact TS850P, DUNLOP WinterSport5, GOODYEAR UltraGrip Performance Gen 1, PIRELLI Winter SottoZero3 en Nokian WRA4 en externe tests gerealiseerd door DEKRA Test Center, op verzoek van Michelin, op Volkswagen Passat, in februari en maart 2019, op 235/45 R18 met CONTINENTAL WinterContact TS850P en CONTINENTAL WinterContact TS860S. Rolweerstandtests uitgevoerd in 2018 door TÜV SÜD op 225/40 R18 92V XL, om MICHELIN Pilot Alpin 5- en MICHELIN Pilot Alpin 4-banden te vergelijken en intern uitgevoerd door Michelin op MICHELIN Pilot Alpin 5-band ten behoeve van R117-regelgeving.

 

(2) Remtests op sneeuw en op nat wegdek uitgevoerd door TÜV SÜD Product Service, op verzoek van Michelin, december 2017 - januari 2018, in de afmeting 205/55 R16 91H op Volkswagen Golf 7, waarbij de MICHELIN Alpin 6-band met de MICHELIN Alpin 5-band nieuw en versleten werd vergeleken. Versleten wil zeggen versleten op machine (afgeslepen) tot de diepte van slijtage-indicator volgens de Europese regelgeving voor slijtage-indicator ECE R30r03f. Respecteer in elk geval de plaatselijke wetgeving voor winterbanden.

 

(3) Evenwichtige prestaties - Evenwichtige prestaties bewezen door tests uitgevoerd in 2020 en 2021 bij remmen op droog wegdek, remmen op nat wegdek, nieuw en versleten, remmen in sneeuw, nieuw en versleten, tractie op sneeuw, nieuw en versleten, rolweerstand, levensduur - zie testdetails in wettelijke vermeldingen a, b, c, d, e, f - MICHELIN CrossClimate 2 behaalt 6 hoge posities uit 9 tests.

(a) - Remtest in sneeuw - Remtests in sneeuw, uitgevoerd door TÜV SÜD Product Service op verzoek van Michelin, tussen 30 km/u en 10 km/u, februari 2021 (op nieuw en 2 mm gepolijst), in de afmeting 205/55 R16 94V XL op VW Golf 7 met MICHELIN CrossClimate 2 (nieuw: 100% versleten: 100%) versus MICHELIN CrossClimate + (nieuw: 95% versleten: 88,1%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nieuw: 92,4% - versleten: 70,9%); CONTINENTAL AllSeasonContact (nieuw: 99,5% - versleten: 96,4%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nieuw: 97,6% - versleten: 94,1%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (nieuw: 81,9% - versleten: 77,0%).

(b) - tractietest in sneeuw - tractietests in sneeuw, uitgevoerd door TÜV SÜD Product Service op verzoek van Michelin, februari 2021 (op nieuw en op 2-mm gepolijst), in de afmeting 205/55 R16 94V XL op VW Golf 7 met MICHELIN CrossClimate 2 (nieuw: 100% - versleten: 100%) versus MICHELIN CrossClimate + (nieuw: 95,1% - versleten: 87,5%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nieuw: 84,6% - versleten: 65,2%); CONTINENTAL AllSeasonContact (nieuw: 95,6% - versleten: 91,9%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nieuw: 94,6% - versleten: 90,6%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (nieuw: 72,0% - versleten: 54,2%).

(c) - Remtest op nat wegdek - Remtests op nat wegdek, uitgevoerd door TÜV SÜD Product Service op verzoek van Michelin, tussen 80 km/uur en 20 km/uur, oktober 2020 - april 2021, (versleten betekent wanneer het loopvlak op de machine is afgesleten (gepolijst) tot de diepte van de slijtage-indicator overeenkomstig Europese regelgeving: ECE R30r03f), in de afmeting 205/55 R16 94V XL op VW Golf 7 met MICHELIN CrossClimate 2 (nieuw: 100% - versleten: 100%) versus MICHELIN CrossClimate + (nieuw: 98,2% - versleten: 101,1%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nieuw: 103,2% - versleten: 99,5%); CONTINENTAL AllSeasonContact (nieuw: 94,9% - versleten: 96,1%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nieuw: 95% - versleten: 93,5%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (nieuw: 96,7% - versleten: 89%).

(d) - Remtest op droog wegdek - Remtests op droog wegdek, uitgevoerd door TÜV SÜD Product Service op verzoek van Michelin, tussen 100 km/u en 0 km/u, februari 2021, in de afmeting 205/55 R16 94V XL op VW Golf 7, waarbij MICHELIN CrossClimate 2 (100%) werd vergeleken met MICHELIN CrossClimate + (96,2%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1%); CONTINENTAL AllSeasonContact (92,4%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (89,9%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (89,4%).

(e) - Duurzaamheid - Duurzaamheidstest uitgevoerd door DEKRA TEST CENTER, op verzoek van Michelin, december 2020, in de afmeting 205/55 R16 94V XL op VW Golf 7, waarbij MICHELIN CrossClimate 2 werd vergeleken (100%); CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8%) en GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9%). Levensduurtest bij gemiddeld gebruik (D50) met een afgelegde afstand van 14,460 km en geëxtrapoleerde levensduur bij 1,6 mm.

(f) - Rolweerstand - Rolweerstandtests uitgevoerd op een machine door Applus Idiada, op verzoek van Michelin, augustus 2020, in de afmeting 205/55 R16 94V XL, waarbij MICHELIN CrossClimate 2 (7,30 kg/t) werd vergeleken met MICHELIN CrossClimate + (8,20 kg/t). Ecologisch verantwoord rijden hangt met name af van rijgewoonten, het voertuig en/of de bandenspanning. Resultaten kunnen variëren afhankelijk van weg- en weersomstandigheden.

 

(4) Gebaseerd op interne studies uitgevoerd in het Ladoux-technologiecentrum (Clermont-Ferrand) door Michelin tussen augustus 2016 en november 2017, op 205/55R16 X-Ice North 3- en 205/55R16 X-Ice North 4-banden.

(5) 9% vermindering van de rolweerstand op basis van interne studies uitgevoerd in het Ladou-technologiecentrum (in Clermont-Ferrand, Frankrijk) tussen augustus 2019 en januari 2020, waarbij de MICHELIN X-Ice SNOW band- werd vergeleken met de MICHELIN X-ICE Xi3, bandenmaat 195/65R15 volgens de methode ISO 28580 bij 80 km/uur.

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website