Choose a language
WHAT CAN CAUSE EXCESSIVE OR UNEVEN TYRE WEAR?

Wat veroorzaakt buitensporige of onregelmatige bandenslijtage?

Tips en adviezen auto

Het is normaal dat banden die worden gebruikt in de loop van de tijd verslijten. Vanwege specifiek gebruik kunnen banden echter soms ongewone of onregelmatige slijtage vertonen waardoor ze minder lang meegaan.  Uiteindelijk kunnen sommige oorzaken van onregelmatige bandenslijtage ervoor zorgen dat de banden-versterkingsstructuur verzwakt, maar u kunt al eerder last krijgen van minder voor de hand liggende gevolgen, zoals een verhoogd brandstofverbruik.

Dit artikel gaat over de oorzaken van deze buitensporige of onregelmatige bandenslijtage, hoe u dit kunt voorkomen en wanneer u uw banden moet vervangen.

Oorzaken van bandenslijtage

Voorbeeld 1: Slijtage  buitenzijde van het loopvlak (op beide kanten) oftewel ronde slijtage 

Slijtage  buitenzijde van het loopvlak waarbij de randen of het profiel er rond uitzien.

Buitensporige slijtage op beide kanten waardoor de band er eerder rond dan vlak uitziet, kan duiden op te lage bandenspanning.  Wanneer de band niet hard genoeg is opgepompt, is de belasting van het contactoppervlak op de weg niet gelijkmatig. Het middelste gedeelte van het contactoppervlak wordt niet juist ondersteund en de belasting wordt overgedragen op de buitenranden (ook wel de schouders genoemd). Meer belasting in de schouders leidt tot snellere bandenslijtage aan de buitenranden.

Een band die niet hard genoeg is opgepompt, buigt te veel door en wordt warmer. Hierdoor slijt het rubber sneller en wordt de rolweerstand hoger, waardoor uw voertuig meer brandstof verbruikt. 

Zo voorkomt u buitensporige  bandenslijtage aan de buitenranden

Om deze abnormale slijtage te voorkomen, dient u uw banden op te pompen met de aangeraden bandenspanning waarbij u een betrouwbare bandenspanningsmeter gebruikt. U dient de banden minimaal elke maand te controleren waarbij de banden op omgevingstemperatuur zijn.

Om de geadviseerde spanning te vinden, raadpleeg uw gebruikershandleiding of de sticker in de deurpost van de bestuurder.

Voorbeeld 2: Bandenslijtage in het midden

Bandenslijtage in het midden

Buitensporige bandenslijtage van het middelste gedeelte van het loopvlak kan duiden op een te hoge bandenspanning.

Als de band te hard is opgepompt, draagt het middelste gedeelte van het loopvlak de meeste belasting, waardoor het sneller slijt dan de buitenranden.

Enige slijtage van het middelste gedeelte, van de achterbanden bijvoorbeeld , kan typerend zijn voor de manier waarop de autofabrikant uw voertuig heeft afgesteld, maar het wordt toch aangeraden dit te controleren.

Hoe kan ik buitensporige slijtage van het middelste gedeelte voorkomen?

Controleer de bandenspanning wanneer de banden op omgevingstemperatuur zijn met een betrouwbare bandenspanningsmeter. Pomp de banden op met de door uw autofabrikant aangeraden spanning.

Om de aangeraden spanning te vinden, raadpleeg uw gebruikershandleiding of de sticker in de deurpost van de bestuurder.

Voorbeeld 3: Bandenslijtage buitenkant van het loopvlak, bandenslijtage binnenkant van het loopvlak (slechts één rand) of bandenslijtagepatronen

Bandenslijtage buitenkant van het loopvlak
Bandenslijtage binnenkant van het loopvlak (één rand)

Ongelijkmatige of plaatselijke bandenslijtagepatronen

Buitensporige slijtage aan één kant van de band of plaatselijke, ongelijkmatige slijtagepatronen kunnen duiden op een probleem met de ophanging van het voertuig. Deze slijtage kan plaatsvinden wanneer de uitlijning of de camberstand van het wiel onjuist is of wanneer ophangingscomponenten zoals bussen of dempers in slechte staat zijn.

Voorbeeld van keuzes voor uitlijnings- en cambergeometrie

CAMBER

UITLIJNING

Hoe verkeerde uitlijning van de ophanging te corrigeren?

Laat de geometrie van uw voertuig onderzoeken door een professional die de verschillende hoeken juist kan afstellen en vervang beschadigde of versleten componenten.

Meer informatie over geometrie.

Wanneer moet ik mijn banden vervangen?

De Europees wetgeving schrijft een minimale profieldiepte van banden voor. De resterende profieldiepte  voor auto’s, bestelwagens en 4x4-voertuigen moet minimaal 1,6 mm zijn in het middelste ¾ gedeelte van de loopvlakbreedte en rondom de volledige omtrek van de band.

Wanneer de slijtage in de buurt van deze limiet komt, moeten de banden worden vervangen.

Let op:

  • Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder om ervoor te zorgen dat zijn banden in rijwaardige staat zijn.  Het gebruik van niet-rijwaardige banden kan leiden tot boetes.
  • Als u uw banden echter vervangt voordat ze de minimale toegestane profieldiepte hebben, verhoogt u uw voertuigkosten, verspilling en CO2-uitstoot.


Er is gelukkig een eenvoudige manier om te bepalen of u uw banden moet vervangen.

Slijtage-indicator

Een slijtage-indicator is een klein rubberen bruggetjes van ongeveer 1,6 mm hoog die op verschillende intervallen in de hoofdgroeven van het profiel zijn geplaatst.

Wanneer de profieldiepte gelijk is aan de hoogte van de slijtage-indicatoren, is het tijd om uw band te vervangen.

Het kan zijn dat er op de buitenranden (schouders) geen slijtage-indicatoren zijn. In dit geval is het volgens de wet niet toegestaan om een glad profiel te hebben.

Hier vindt u de slijtage-indicatoren

Slijtage-indicatoren bevinden zich op verschillende intervallen van de bandomtrek (meestal in de hoofdgroeven).

Bij MICHELIN banden maakt een klein BIBENDUM logo op de zijwand het eenvoudig om de slijtage-indicatoren te vinden.

Geven uw slijtage-indicatoren aan dat het tijd is om uw banden te vervangen?

banner dealer locator

Vind binnen enkele seconden een bandenverkoper bij u in de buurt

Zoeken op
Adres, stadof postcode
Car
  • Car
  • Motorbike
Mijn locatie
Zoeken
De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website