
In dit artikel leert u hoe u een bandenmaat en de maximum belasting en snelheid leest en hoe u het bandenmerk, -gamma en -type achterhaalt die op uw band staan weergegeven. U leert ook over andere bandmarkeringen zoals het symbool met besneeuwde bergen, de letters M+S en de relevantie van de OE-markering.
Wat betekenen de getallen op banden ?
Als u de zijwand van uw band bekijkt, ziet u verschillende alfanumerieke codes en symbolen. Wat betekenen die bandmarkeringen?
Deze bandmarkeringen geven u belangrijke informatie over het gebruik of vervangen van de band.

Een bandenmaat lezen

De afmetingen van de band worden gedefinieerd door getallen en een letter, zoals hier in het geel weergegeven.
Let erop dat deze tekens soms worden vergezeld door extra letters die het aanbevolen gebruik van de band aangeven.
De breedte van een band lezen
Bijvoorbeeld: 205 / 55
Dit zijn belangrijke bandmarkeringen waarmee u de juiste band vindt wanneer u uw banden moet vervangen.
Het eerste getal is de nominale sectiebreedte van de band. Dit wordt aangeduid in millimeters en definieert de afstand tussen de binnenste en buitenste zijwand van de band. 205 betekent bijvoorbeeld dat uw band een nominale breedte heeft van 205 mm.
Het tweede getal is de verhouding tussen de hoogte van de zijwand van een band en de breedte van de band. Dit wordt uitgedrukt als een percentage. 55 betekent bijvoorbeeld dat de zijwandhoogte, tussen de bovenkant van het loopvlak en de velg, 55% bedraagt van de breedte van de band.
Het soort constructie en de velgdiameter van een band lezen
Voorbeeld: R 17
Deze bandmarkeringen bestaan normaal gesproken uit een letter en een getal.
De letter R geeft aan dat de band een radiale interne constructie heeft.
Radiale technologie (uitgevonden door Michelin) gebruikt combinaties van versterkende materialen van rubber, metaal en textiel om zeer robuuste structuren in het loopvlak en flexibele zijwanden te vormen. Dankzij de lagere rolweerstand wordt de levensduur van het loopvlak verlengd en het brandstofgebruik verlaagd.
Na de letter ziet u een getal. In ons voorbeeld: 17.
Dit getal is uitgedrukt in inches en geeft de diameter aan van het wiel waarop de band hoort te passen.
De maximale belasting en snelheid van een band lezen
Voorbeeld: 91 V
Op de zijwand van uw band vindt u een getal dat door een letter wordt gevolgd.
De belastingsindex van de band (in ons voorbeeld: 91) is een code die overeenkomt met de maximale belasting (in kg) die een enkele band kan dragen.
Het snelheidssymbool van de band (in ons voorbeeld: V) is een code die overeenkomt met de maximumsnelheid waarbij een band de maximale belasting kan dragen.

In ons artikel over snelheidssymbolen en belastingindexen vindt u een tabel met de corresponderende waarden van deze codes. Deze coderingen zijn net zoals de bandenmaat belangrijk wanneer u nieuwe banden kiest voor uw auto.
De merknaam en het gamma van de band achterhalen
Dit is vrij eenvoudig. De merknaam van de fabrikant staat altijd op de zijwand, evenals het gamma van de band.
In deze afbeelding zijn MICHELIN en ons Michelinmannetje duidelijk zichtbaar, en geeft de naam ‘Pilot Sport 4 S’ het bandengamma aan.

Het type band achterhalen
Het woord ‘Tubeless’ op de zijwand van uw band geeft aan dat uw band geen binnenband nodig heeft. Een binnenband is soms nodig voor bepaalde wielen en in zulke gevallen is het belangrijk om te controleren of de binnenband en de band compatibel zijn.
De woorden ‘Tube type’ geven aan dat de band met een binnenband moet worden uitgerust.
Wat is hier het voordeel van? Een band zonder binnenband is lichter, bespaart meer brandstof en is vaak betrouwbaarder omdat een binnenband bij gebruik beschadigd kan raken.

Bandenspanning lezen
Er staan markeringen op de zijwand van de band (MAXLOAD en MAX PRESS) die de maximale belasting en de maximale spanning van de band aangeven. Dit zijn echter niet per se de belasting- en spanningswaarden voor uw voertuig.
Om ervoor te zorgen dat uw banden naar behoren op uw voertuig functioneren, moet u de spanningswaarden raadplegen die door uw autofabrikant worden aanbevolen. Deze kunt u meestal vinden in uw gebruikershandleiding of op de sticker in de passagiersdeur of het brandstofklepje.

Een datumcode op een band lezen
De datumcode op een band verschijnt in het veld DOT (‘Department Of Transportation’, Ministerie van Vervoer), waar andere bandmarkeringen staan.
De eerste codes zijn bestemd voor Amerikaanse marktvereisten. De datumcode staat achteraan met vier getallen aangegeven.De eerste twee getallen geven de productieweek aan en de laatste twee het productiejaar. In dit voorbeeld geeft de datumcode van de band 4714 aan, wat betekent dat de band is geproduceerd in de 47e week van 2014.

Wat betreft het einde van de levensduur van de band is de enige indicator de slijtage. Dit kan worden gemeten met behulp van slijtage-indicatoren.
Wanneer heeft een band het einde van zijn leven bereikt?

Uw band beschikt over slijtage-indicatoren.
Deze kleine bruggetjes van 1,6 mm hoog zitten in de profielgroeven van de band.

Op Michelin-banden zijn ze eenvoudig te vinden aan de hand van het Michelinmannetje dat op meerdere plekken op de zijwand van de band te vinden is. Op deze locaties kunt u de slijtage-indicatoren vinden die over de breedte van de band zijn verdeeld.
Wanneer het loopvlak van uw band tot hetzelfde niveau als de slijtage-indicatoren is afgesleten, heeft de band de minimale profieldiepte bereikt.
Bandmarkeringen uitgelegd: Besneeuwde berg en M+S
1 - Besneeuwde berg
Mogelijk staat er een logo op uw band dat uit een berg met 3 pieken en een sneeuwvlok bestaat. Dit is het label Three Peak Mountain Snowflake (of 3PMSF): de meest recente norm voor winter- of sneeuwbanden. Het garandeert een minimum niveau aan prestaties in de winter, omdat banden met deze markering geslaagd zijn voor een objectieve test. Dit logo op uw band garandeert dat de band wordt aanbevolen voor gebruik in gebieden met bepaalde regelgevingen, zoals skiresorts.

2 - Markering M+S
Sommige banden zoals all-season en winterbanden hebben de M+S markering op de zijwand. Deze letters staan simpelweg voor de woorden ‘Modder’ en ‘Sneeuw’ en geven aan dat de band (volgens de fabrikant) geschikt is als een “sneeuw “band. Banden met enkel een M+S-markering zijn echter niet onderhevig aan verplichte wettelijke tests in winterse omstandigheden.
Alleen banden die met 3PMSF zijn gemarkeerd verzekeren prestaties in de winter omdat deze specifiek voor het gebruik in de sneeuw zijn ontworpen, en ze voldoen aan alle vereisten van objectieve tests.

Met banden die voor de winter zijn gecertificeerd (M+S en/of 3PMSF) kan het snelheidssymbool soms lager zijn vergeleken met de originele zomerbanden. Indien van toepassing, moet de snelheid van het voertuig met winterbanden dienovereenkomstig worden beperkt. In sommige landen (waar bijvoorbeeld de theoretische snelheidslimiet van de auto hoger ligt dan die van de banden) kan het verplicht zijn om een sticker met deze lagere snelheid in het voertuig aan te brengen op een plek waar deze duidelijk zichtbaar is voor de bestuurder.

OE-markering
Sommige autofabrikanten rusten voertuigen met banden uit die aan hun specifieke vereisten zijn aangepast.
Deze markering op de band, die voor ‘Original Equipment’ (eerste montage) staat, geeft aan dat de band door de bandenfabrikant is ontworpen en door uw voertuigfabrikant is goedgekeurd om standaard te worden gemonteerd.
De OE-markering refereert niet alleen aan de fabrikant, maar ook vaak aan het specifieke automodel. De verschillen tussen deze bandtypen kunnen te maken hebben met het weggedrag, comfort, geluid en soms de transmissievereisten en softwaresystemen van het voertuig. De rolweerstand is daarnaast ook geoptimaliseerd.

Michelin beveelt aan dat als er op uw auto oorspronkelijk OE-gemarkeerde banden waren gemonteerd, u voor de juiste versies met OE-markeringen kiest als u ze vervangt.
In het voorbeeld van de afbeelding refereert de AO-markering aan het merk Audi, zoals u in de onderstaande tabel kunt zien.
Tabel met OE-markeringen per automerk:

