Met deze materialen ontwerpen we vervolgens het samengestelde product, waarbij we twee doelen hebben:
1 - Om de hoeveelheden gebruikte materialen te beperken
Hoe minder materialen we gebruiken, hoe meer we de milieu-impact van de band tijdens de hele levensduur beperken.
2 - Om maximale prestaties te behalen
We ontwerpen onze banden door de materialen op een weloverwogen manier samen te stellen en ze te laten functioneren met de best mogelijke intrinsieke prestaties.
Optimalisatie van de milieu-impact en de werkomstandigheden
Terwijl we blijven streven naar optimale prestaties, is ons industriële productiesysteem zo georganiseerd om:
● De impact op het milieu te verkleinen
Onze ambitie is om vanaf 2050 de hele productiebasis CO2-neutraal te laten functioneren. We hebben sinds 2010 al aanzienlijke progressie geboekt. Ons doel voor 2030 werd door het SBTi (Science Based Targets-initiatief) goedgekeurd en beoordeeld als zijnde ambitieus en consistent met de doelen vastgesteld in de Overeenkomst van Parijs. Sindsdien zijn onze doelstellingen alleen nog maar ambitieuzer geworden.
● De werkomstandigheden te optimaliseren en goede arbeidsomstandigheden te kunnen bieden voor MICHELIN-medewerkers.
Een product met identieke prestaties in alle landen
Onze industriële processen stellen ons in staat om producten op een internationale schaal op identieke wijze te blijven produceren. Daardoor biedt een MICHELIN-band altijd exact dezelfde prestaties, ongeacht of de band in de Verenigde Staten, China of Europa is geproduceerd.
De stappen in het productieproces van banden
1- Inzicht aan de hand van onderzoek
We bestuderen het rijgedrag van mensen en hoe ze banden gebruiken om ervoor te zorgen dat onze banden aan ieders behoeften voldoen.
2- Ontwikkelen en mengen van materialen
Een band bestaat uit meer dan 200 ingrediënten. Ze spelen een essentiële rol in veiligheid, brandstofbesparing, prestaties en milieuvriendelijkheid. De verhouding varieert afhankelijk van het soort band dat we produceren.
Deze componenten zijn in vijf groepen onder te verdelen:
● Natuurlijk rubber: de belangrijkste component van de loopvlaklagen
● Synthetisch rubber: delen van het loopvlak van personenauto-, bestelwagen- en 4x4-banden. Er is onderzoek gaande naar het ontwikkelen van synthetisch rubber (dat essentieel is om de beoogde prestaties te leveren) dat kan worden gemaakt van materialen die duurzamer zijn dan olie of gas.
● Roet en silica: gebruikt als verstevigingsmiddelen om de levensduur te verbeteren. Deze componenten zijn recyclebaar. Ze kunnen aan het einde van de levensduur van een band worden verwerkt en opnieuw worden gebruikt om nieuwe banden te maken.
● Verstevigende kabels van metaal en textiel: het ‘geraamte’ van de band dat zorgt voor de geometrische vorm en stijfheid biedt. Terwijl metaal kan worden gerecycled, is er ook onderzoek gaande over het opnieuw gebruiken van bepaald textiel dat van consumentenproducten afkomstig is (niet van banden) om nieuwe banden mee te produceren.
● Tal van chemische stoffen: met unieke eigenschappen zoals een lage rolweerstand of zeer sterke grip
3- Ontwerp
We gebruiken simulaties om de beste bandconcepten te testen en te selecteren, waarna we overgaan tot de ontwikkeling ervan. De moeilijkheid ligt in het minimaliseren van de hoeveelheid materialen waarmee we toch de prestatiedoelen kunnen bereiken. Met deze simulaties kunnen we de prestaties voorspellen. Vervolgens worden de prestaties bevestigd door tests.
4- Productie
We produceren en reproduceren elke band volgens het meest optimale ontwerp, voor optimale economische én productprestaties.
5- Kwaliteitscontrole
De kwaliteitscontrole vindt niet enkel aan het einde plaats. We meten de kwaliteit gedurende het hele proces.
Kwaliteit moet bij elke fase worden bereikt: ontwerp, productie en distributie.
Hoe ziet de structuur van een band eruit?