Er zijn twee momenten waarop een ventiel moet worden vervangen.
1 - Bij het vervangen van een band
Het ventiel wordt altijd vervangen wanneer een nieuwe band wordt gemonteerd.
- Als het een rubberen ventiel is, wordt het verwijderd en vervangen door een nieuw ventiel.
- Als het een elektronisch ventiel van het TPMS-type (Tyre Pressure Monitoring System) is, d.w.z. met een druksensor, wordt alleen de afdichting aan de binnenkant, die verantwoordelijk is voor de afdichting, vervangen.
2 - Wanneer het ventiel poreus wordt
Bij een langzaam spanningsverlies kan er sprake zijn van poreusheid van het ventiel of het binnenventiel. Dit komt niet vaak voor niet, maar het kan gebeuren.
Deze poreusheid tast de afdichting aan en leidt tot abnormaal spanningsverlies. Daarom moet het ventiel worden vervangen, zelfs als de band in goede staat is.
Waarom gebeurt dit?
Een deel van het ventiel is gemaakt van rubber. Na verloop van tijd kan dit materiaal zijn afdichtende eigenschappen verliezen. Daarom wordt aanbevolen om het ventiel altijd tegelijk met de band te vervangen.
Het kan echter nodig zijn om het ventiel te vervangen voordat de band versleten is. Als u bijvoorbeeld alleen korte afstanden in de stad rijdt, slijten de banden heel weinig, maar het rubber van het ventiel wordt niet gespaard en kan in de loop der jaren poreus worden. In dat geval moet het ventiel eerder worden vervangen dan de band, om spanningsverlies te voorkomen.
Hoe weet u of het ventiel poreus is?
In alle gevallen is het essentieel om de bandenspanning regelmatig te controleren.
- Als er geen abnormaal spanningsverlies is, werkt het ventiel goed.
- Aan de andere kant, als er wel spanningsverlies is, kan het ventiel lekken (dit kan ook het gevolg zijn van andere factoren, zoals een lekke band).
In het tweede geval is het raadzaam om uw banden door een vakman te laten controleren. Als hij denkt dat het ventiel poreus is, zal hij het vervangen zonder de band te vervangen.