Voor zover het de bestuurder betreft, wordt wegligging vooral afgemeten aan de mate waarin het voertuig reageert op de handelingen van de bestuurder. Alles moet vlot, consistent en zonder verrassingen verlopen.
Voor autofabrikanten is wegligging een van de belangrijkste aspecten van de prestaties. Prestaties op dit gebied, die verband houden met de veiligheid en het rijplezier, zijn een doorslaggevende factor voor de goedkeuring van banden. Het is inderdaad een van de prestaties die het meest wordt becommentarieerd door professionals (opinieleiders en tijdens persevenementen), maar ook door bestuurders.
Ontwerpen voor de juiste wegligging is bijzonder complex, aangezien wegligging afhangt van een reeks factoren op drie verschillende niveaus, namelijk:
• het voertuig (geometrie en gewichtsverdeling),
• de onderdelen die betrokken zijn bij het contact tussen de grond en het voertuig (banden, stuurinrichting en ophanging),
• de rijhulpsystemen (stabiliteitscontrole en de stuuras).
De band speelt een sleutelrol in de wegligging omdat deze aan het einde van de ketting zorgt voor de overdracht van de krachten tussen het voertuig en de grond om het door de bestuurder bepaalde traject te blijven volgen.
De wegligging van de banden wordt beoordeeld aan de hand van een aantal tests (zowel objectief als subjectief, op droog wegdek, op nat wegdek en op meetmachines).
Wegligging is meestal te corrigeren door een uitlijncontrole uit te voeren. Maar bij een grote klap kunnen de mechanische onderdelen van het voertuig beschadigd raken.