Choose a language
header choix 2

EUROPEES BANDENETIKET​:
WAT BETEKENT HET?

Het kiezen van de juiste banden voor uw auto is geen gemakkelijke taak. Er zijn veel parameters die in aanmerking moeten worden genomen voordat u ze koopt. In de huidige economische en ecologische context is het des te belangrijker goed geïnformeerd te zijn om de beste banden te kopen wat betreft levensduur, veiligheid en brandstofefficiëntie. Daar is het Europese bandenetiket voor gemaakt.

EU-bandenetiket: beschrijving en markering

EU-bandenetiket in één oogopslag

De Europese Commissie heeft in 2012 het bandenetiket in Europa ingevoerd om u te helpen de slimste keuze te maken.
De richtlijn schrijft voor dat alle banden voor personenauto's, SUV's en bestelwagens een etiket moeten hebben waarop duidelijke informatie staat over de prestaties van de banden (grip op nat wegdek, brandstofefficiëntie en geluidsniveau).

Deze indelingsniveaus worden door de bandenfabrikanten zelf gerapporteerd aan de hand van de testresultaten waarvan de methoden op Europees niveau zijn vastgesteld.  

EU-bandenetiket verbeterd

Met ingang van 1 mei 2021 zijn deze EU-bandenetiketten verbeterd. Deze veranderingen zijn vooral ingegeven door het klimaat- en energiebeleid van de Unie voor 2030, dat een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen aanmoedigt.

Hoe leest u het nieuwe EU-bandenetiket?

fuel

De nieuwe verordening voert veel veranderingen in op het etiket. Gebruik onderstaande bandenetikettengids om ze te begrijpen:

Standaard bandeninformatie

Dit deel geeft u informatie over de handelsnaam of het handelsmerk van de leverancier, de aanduiding van het bandentype, de aanduiding van de bandenmaat, de bandenklasse (d.w.z. C1, C2 of C3).

Indelingsniveaus

Een van de belangrijkste veranderingen gaat over het indelingsniveau voor rolweerstand en remmen op een nat wegdek, dat nu is teruggebracht tot 5 niveaus, beginnend bij A (meest efficiënt) tot E (minst efficiënt).

De 'grip op sneeuw'- ('3 Peaks Mountain Snow Flake') en/of de 'grip op ijs'-symbolen kunnen naast het 'rolgeluidemissie'-symbool verschijnen wanneer een band in aanmerking komt.

01

Energie-efficiëntie van banden

1 TANK PER 5 TANKBEURTEN
wordt gemiddeld verbruikt door banden

Bij elke omwenteling van het wiel wordt een band vervormd wanneer hij in contact komt met de weg. Door de vervorming van de band wordt de band warm en gaat een deel van de energie verloren. Door deze warmteontwikkeling te verminderen, kunnen het brandstofverbruik en bijgevolg de uitstoot van broeikasgassen worden verminderd. De bandgerelateerde kracht die de voorwaartse beweging van een voertuig belemmert, wordt 'rolweerstand' genoemd.

gain fuel efficiency 1093 x 663

172 € (1)

is de gemiddelde verlaging van de brandstofkosten voor een voertuig met banden van klasse A in vergelijking met een voertuig met banden van klasse E.

De 'brandstofefficiëntie'-klassen worden gewijzigd door klasse D (voorheen leeg) te schrappen.
bv: een band die eerder als E was genoteerd op een van deze criteria wordt nu D.

02

Grip op nat wegdek

1 MILLISECONDE
is de remweg op een nat wegdek 

De band is het enige contactpunt van de auto met de weg. Bij 80 km/u heeft hij minder dan 1 milliseconde om het voertuig te sturen, te versnellen of te remmen. De band is een belangrijk onderdeel van de voertuigveiligheid. Het doel is om grip te krijgen op de weg, ongeacht de toestand van het wegdek (slecht of goed geasfalteerd), de wegconfiguratie (recht of bochtig) of de weersomstandigheden (droog of nat).

mtg etiq illus retouche


9 m

is de gemiddelde remafstand voor een voertuig dat 80 km/u rijdt en is uitgerust met banden van klasse A, vergeleken met een voertuig met banden van klasse D (2).

De 'grip op nat wegdek'-indeling wordt gewijzigd door klasse D (voorheen leeg) te schrappen, bijv: een band die eerder als E was genoteerd op een van deze criteria wordt nu D).

03

Geluidsniveaus van banden

EXTERN AFROLGELUID
wordt geëvalueerd in decibel (dB)

De 3 golven zijn nu vervangen door een letter: A, B of C (3 golven = C).
Verkeersgeluid is een auditieve overlast. Voor een voertuig dat met een constante snelheid van 80 km/u rijdt, is het geluid dat door het afrollen van de band op de weg wordt voortgebracht over het algemeen luider dan het geluid van de motor. Deze rolgeluidemissies worden bepaald door het type banden en door het type wegdek.

mtg etiq illus 03 hd f39 noise



Een band van klasse A produceert de helft minder geluid dan een band van klasse B (3)​.

Nieuwe pictogrammen

De nieuwe Europese etikettering omvat ook:

een QR-code

in de rechterbovenhoek van het etiket.
Scan deze code om meer informatie over de band te downloaden. Het is gekoppeld aan een Europese database (EPREL) met alle informatie met betrekking tot het bandenetiket, evenals een productinformatieblad.

neige 613x202px

3PMSF-symbool
3 Peaks Mountain Snow Flake

Banden met de markering '3PMSF' zijn de enigen die echte winterprestaties garanderen, doordat zij speciaal ontworpen zijn voor gebruik in de sneeuw en in objectieve tests aan alle eisen hebben voldaan(4)

30 m(5)

Bij 50 km/u heeft een winterband op besneeuwde wegen een gemiddelde remweg die 30 m korter is dan een zomerband(5).

montagne 613x202px

GRIP OP IJS-symbool
Remweg op ijs 

Als enig contactpunt met de weg is de band van essentieel belang om uw veiligheid te bewaren op gladde wegen zoals die bijvoorbeeld in de Scandinavische landen voorkomen. Daarom worden de prestaties op ijs nu vermeld door dit nieuwe pictogram "Grip op IJs", dat de kortere remweg van dergelijke banden op ijs benadrukt.

1,4 m(6)

Bij 20 km/u heeft een ijsgrip band een remweg van minstens 1,4 m korter op het ijs dan de referentie allseasonband.(6)
Banden met grip op ijs symbool zijn speciaal ontworpen voor een wegdek bedekt met ijs en compacte sneeuw, en mogen alleen gebruikt worden in zeer strenge klimatologische omstandigheden (bv. lage temperaturen). Het gebruik van banden met grip op ijs in minder strenge klimaatomstandigheden (bv. natte omstandigheden of hogere temperaturen) kan leiden tot minder dan optimale prestaties, met name wat betreft de grip op een nat wegdek, het rijgedrag en de slijtage.

Wat kan ik nog meer doen om het brandstofverbruik en de verkeersveiligheid te verbeteren?

De manier waarop u rijdt, heeft ook een grote invloed op uw brandstofverbruik en verkeersveiligheid. Gelukkig zijn er veel tips die u kunt gebruiken om ze te verbeteren:

Milieuvriendelijk rijden

is er één van. Door vlot en rustig te rijden kunt u uw brandstofverbruik aanzienlijk verminderen. Meer tips en advies vindt u hier.

De remafstanden

moeten ook altijd in acht genomen worden. Door een veilige afstand te bewaren kunt u anticiperen en uw motorrem gebruiken om uw auto af te remmen. 

De bandenspanning

moet regelmatig worden gecontroleerd (vooral vóór lange reizen) om het brandstofverbruik en de grip op een nat wegdek te optimaliseren.  Lees hier hoe u uw bandenspanning kunt controleren.

Plan

uw reis en bekijk de verkeerssituatie voordat u vertrekt, dat spaart u tijd en brandstof! Probeer Via Michelin om uw route te plannen

scott clark

Scott Clark
MICHELIN Executive Vice President

Automotive, Motorsport, Experiences en Americas Region
Lid van het Group Executive Committee

De innovatieve geest van Michelin

De voortdurende verbeteringen van Michelin zijn erop gericht een mobiliteit te bieden die veilig, efficiënt, voor iedereen toegankelijk en groener is. De innovatie is de kern van elke band die wij maken.


'Zoals u ziet, staan milieukwesties centraal in onze strategische prioriteiten. Om zijn ecologische voetafdruk sneller te verkleinen, heeft Michelin zich ertoe verbonden de CO2-uitstoot van al zijn productie-installaties tegen 2030 met 50% te verminderen ten opzichte van 2010, met als uiteindelijk doel om tegen 2050 CO2-neutraliteit te bereiken. Michelin ontwikkelt ook oplossingen om hernieuwbare of gerecycleerde materialen te gebruiken voor de fabricage van zijn banden en tegelijkertijd de prestaties ervan verder te verbeteren. Tegen 2030 zullen MICHELIN banden 20% energie-efficiënter zijn dan in 2010. Morgen zal alles duurzaam zijn!"

Andere artikelen die u mogelijk interesseren

Wettelijke vermeldingen

(1) Gebaseerd op een besparing van 150 liter brandstof over een afstand van 40.000 km tegen € 1,15 per liter (gewogen gemiddelde). Het effect kan veranderen, afhankelijk van het voertuig en de rijomstandigheden. Prestaties gemeten volgens de testmethode die is vastgelegd in reglement VN ECE R117.
(2) Remprestaties van 80 km/u tot 20 km/u, gemeten volgens de testmethode van reglement VN ECE R117.
(3) Het geluid wordt gemeten bij een voertuig dat met uitgeschakelde motor 80 km/u rijdt, en wordt gemeten volgens de testmethode van reglement VN ECE R117.
(4) Remefficiëntietest onder winterse omstandigheden volgens de ETRTO-methode (European Tyre and Rim Technical Organisation).
(5) Gemiddeld verschil in remafstand van een winterband in vergelijking met een zomerband. Remweg op een besneeuwd oppervlak van 50 tot 0 km/u. TÜV SÜD 2013-tests, op 205/55 R16, uitgevoerd bij -5°C.
(6) Remprestaties op ijs van 20 km/u tot 5 km/u, gemeten volgens de testmethode van ISO-norm 19447.

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website