Choose a language
g1 1778 florent giffard

PROFIELDIEPTE VAN MOTORBANDEN: WAT IS DE WETTELIJKE LIMIET?

Each country has its own legal limit for motorcycle tyre tread depth. What is this limit? What is it for? What are the risks if it is reached? Find the answers in our article. 

 Wat is de profieldiepte van een motorband? 

De profieldiepte van een motorband vertelt u hoe versleten de band is. Het wordt verticaal gemeten vanaf de bovenkant van het loopvlak tot aan de bodem van de groeven.  

Hoe meer een band rolt, hoe meer het rubber afslijt. En hoe dichter de slijtage bij de bodem van de groeven komt, hoe minder de band presteert (vooral op nat wegdek). Daarom is er in de wetgeving van elk land een veiligheidsdrempel vastgesteld. Boven deze drempel wordt het als onveilig beschouwd om te rijden. 

2gk00393

Waar meet u de profieldiepte van uw band? 

Het slijtagepatroon op de band is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde, afhankelijk van hoe u uw motorfiets gebruikt. In sommige gevallen slijt het midden van het loopvlak sneller dan de schouders. In andere gevallen is het andersom. 

Wettelijk gezien moet u met beide rekening houden en het is de meest uitgesproken slijtage die u in de gaten moet houden en die, zodra de drempel is bereikt, bepaalt of u uw motorband moet vervangen.

Profieldiepte van motorbanden als ze nieuw zijn 

MICHELIN Power GP, gehomologeerd voor circuit- en weggebruik, heeft een ondiep profiel in nieuwe staat.

Sommige banden hebben een ondiep profiel als ze nieuw zijn. Dit geldt met name voor circuitbanden die ook zijn goedgekeurd voor gebruik op de weg.  

Hoewel de profieldiepte minder is, is de wettelijke slijtagelimiet dezelfde als voor conventionele wegbanden. 

MICHELIN Power GP, gehomologeerd voor gebruik op het circuit en op de weg, heeft een ondiep profiel in nieuwstaat. 

Hoe de profieldiepte controleren?

Bandenslijtage-indicatoren zijn opgenomen in het ontwerp van de band, in het loopvlak. Ze geven een goede indicatie van hoe versleten uw band is. Als de slijtage dicht bij de slijtage-indicatoren ligt, betekent dit dat de band moet worden vervangen. 

Hoe vind ik de slijtage-indicatoren op de band? 

De slijtage-indicatoren zitten in de groeven van het loopvlak. Omdat ze moeilijk te vinden kunnen zijn, brengen fabrikanten meestal markeringen aan op het loopvlak. 

Michelin-banden hebben bijvoorbeeld kleine 'Michelinmannetjes'-markeringen op het rubber. Ze zijn er om de locatie van slijtage-indicatoren aan te geven. 

slijtage-indicator

1 - Identificeer het Michelin-mannetje 
2 - Zoek de dichtstbijzijnde slijtage-indicator voor motorbanden in een hoofdgroef.

Andere bandenmerken vermelden gewoon "TWI" voor "Tread Wear Indicator" op de band om aan te geven waar deze zich bevindt. 

Meetinstrument voor profieldiepte motorfietsband 

Er is nog een andere manier om de slijtage van uw banden te meten. Koop gewoon een speciaal meetinstrument bij een dealer. Door het in de groeven te steken, kunt u het slijtageniveau heel precies bepalen.  

Michelin heeft een digitaal instrument ontwikkeld dat twee functies combineert:  

  • controle van de profieldiepte
  • spanningscontrole.
profiel diepte spannings monitor

Het enige wat u hoeft te doen is de kleine naald in een groef te plaatsen en de diepte wordt onmiddellijk in millimeters weergegeven op het digitale scherm. 

Om de spanning van uw band te weten te komen, steekt u het mondstuk in het ventiel en de spanning wordt in bars op het scherm weergegeven. 

Wat zijn de wettelijke eisen? 

Alle bandenfabrikanten hebben slijtage-indicatoren in hun banden met een hoogte van 0,8 mm. Het is echter belangrijk om te weten dat deze waarde indicatief is en dat u, wanneer het slijtageniveau nadert, weet dat het tijd is om de band te vervangen.

De wettelijke limiet verschilt van land tot land.  

In Frankrijk is de wettelijke grens bijvoorbeeld 1 mm, terwijl deze in Duitsland 1,6 mm is. 

Het is uw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat het slijtageniveau van uw banden deze wettelijke limiet nooit overschrijdt.

michelin photo 2011 pilotroad 3 event 75

Wanneer moet u het slijtageniveau van uw banden controleren? 

We raden u aan om het slijtageniveau van uw banden te controleren elke keer dat u uw bandenspanning controleert, wat één keer per maand moet gebeuren. 

Wat veroorzaakt bandenslijtage? 

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen normale bandenslijtage, die na verloop van tijd optreedt door het rijden, en voortijdige slijtage, die kan leiden tot een eerdere bandenwissel. 

Vroegtijdige slijtage kan soms worden vermeden teneinde uw banden te sparen en u langer van hun prestaties te laten genieten. 

Een verkeerde bandenspanning kan bijvoorbeeld leiden tot sterkere slijtage in het midden van de band (bij overspanning) of op de schouders (bij te lage bandenspanning) en dus tot een snellere bandenwissel. Controleer uw bandenspanning eens per maand zodat deze overeenkomt met de door de fabrikant aanbevolen spanning. 

Transmissie, bevestigingen of zeer sportief rijden kunnen ook voortijdige slijtage veroorzaken. Neem bij twijfel contact op met een vakman. 

map search desktop
Zoeken op
Adres, stadof postcode
Mijn locatie
Zoeken
De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website