Andere tips en adviezen
Symptoom: Slijtage aan Beide Kanten
Diagnose: Te lage spanning
- Verkort de levensduur van het profiel door extra slijtage aan de buitenranden (schouders) van de band
- Genereert overmatige warmte, waardoor de band minder duurzaam wordt en er problemen met de band kunnen ontstaan
- Hoger brandstofverbruik door hogere rolweerstand
Oplossing:
Pomp de band op de juiste bandenspanning, gemeten met een bandenspanningsmeter (manometer).
Raadpleeg voor de juiste bandenspanning, de handleiding van uw voertuig of de sticker in het portier.
Symptoom: Slijtage in het Midden en Buitensporige Slijtage
Diagnose: Te hoge spanning
- Het midden van het loopvlak draagt het meeste gewicht en slijt sneller dan de buitenranden.
- Om dit te voorkomen, dient u banden altijd te controleren als ze koud zijn, voor u gaat rijden of minimaal drie uur erna.
Oplossing:
Laat met behulp van een bandenspanningsmeter lucht uit uw band lopen, totdat de bandenspanning is bereikt die de fabrikant van uw voertuig aanbeveelt.
Raadpleeg voor de juiste bandenspanning, de handleiding van uw voertuig of vind de aanbevolen bandenspanning in bar op de sticker in het portier.

Symptoom: Ongelijkmatige Slijtage
Diagnose 1: Slechte Uitlijning
Wanneer een band voor of achter onregelmatig slijt, moet uw auto uitgelijnd worden.
Oplossing:
Veel auto's zijn tegenwoordig voorzien van een achterwielophanging waarvan de uitlijning kan worden afgesteld. Dan kunnen, afhankelijk van de symptomen, enkel de voorwielen of alle vier de wielen worden uitgelijnd. Ga naar uw bandenspecialist om de banden te laten controleren.
Diagnose 2: Te hoge bandenspanning
- Het midden van het loopvlak draagt het meeste gewicht en slijt sneller dan de buitenranden.
- Om dit te voorkomen, dient u banden altijd te controleren als ze koud zijn, voor u gaat rijden of minimaal drie uur erna.
Oplossing:
Laat met behulp van een bandenspanningsmeter lucht uit uw band lopen, totdat de bandenspanning is bereikt die de fabrikant van uw voertuig aanbeveelt.
Raadpleeg voor de juiste bandenspanning, de handleiding van uw voertuig of vind de aanbevolen bandenspanning in bar op de sticker in het portier.
Symptoom: Geschubd
Diagnose: Slechte Uitlijning
Wanneer een band voor of achter onregelmatig slijt, moet uw auto uitgelijnd moet worden.
Oplossing:
Veel auto's zijn tegenwoordig voorzien van een achterwielophanging waarvan de uitlijning kan worden afgesteld.
Bij deze diagnose moet uw auto mogelijk voor, of zowel voor als achter uitgelijnd worden, afhankelijk van de symptomen die u ervaart. Ga naar uw bandenspecialist om de banden te laten inspecteren.
Symptoom: Zaagtandslijtage of "veer"randen

Diagnose: Verkeerde uitlijning
Indien een voertuig niet goed uitgelijnd is, lijken de randen van het loopvlak op zaagtanden of op een veer. Dit wordt veroorzaakt door verkeerd contact met de weg.
Oplossing
Uw auto heeft moet waarschijnlijk worden uitgelijnd. Ga naar uw bandenspecialist voor controle.
Symptoom: Schade
Diagnose: Te repareren beschadiging van de band
- Kan worden veroorzaakt door een perforatie tijdens het rijden of bij een manoeuvre (spijker, ander scherp voorwerp, kuil...)
Oplossing:
Laat de band, bij elke zichtbare beschadiging of afwijking, goed onderzoeken door een specialist.
- Een zichtbare beschadiging op de zijwand moet altijd goed worden onderzocht.
- Reparaties in de schouderzone (verbinding zijwand/loopvlak) zijn niet mogelijk.

Symptoom: Strip Over Loopvlak

Diagnose: Versleten Band
- Alle banden hebben slijtage-indicatoren op 1,6 mm van de resterende profieldiepte.
- Wanneer het loopvlak is versleten tot op 1,6 mm of wanneer u ergens de slijtage-indicatoren kunt zien, is de band versleten en moet hij worden vervangen.
Oplossing:
Breng uw auto naar een bandenspecialist voor een inspectie en laat een professional het resterende profiel meten met een profieldieptemeter.
Andere tips en adviezen