Choose a language
auto edito hoe mijn banden moeten worden gerepareerd tips en adviezen

Het loopvlak oogt slecht

Symptoom: Slijtage aan Beide Kanten

auto edito info slijtage2kanten tips en adviezen

Diagnose: Te lage spanning

  • Verkort de levensduur van het profiel door extra slijtage aan de buitenranden (schouders) van de band
  • Genereert overmatige warmte, waardoor de band minder duurzaam wordt en er problemen met de band kunnen ontstaan
  • Hoger brandstofverbruik door hogere rolweerstand

 

Oplossing:

Pomp de band op de juiste bandenspanning, gemeten met een bandenspanningsmeter (manometer).

Raadpleeg voor de juiste bandenspanning, de handleiding van uw voertuig of de sticker in het portier.

Symptoom: Slijtage in het Midden en Buitensporige Slijtage

Diagnose: Te hoge spanning

  • Het midden van het loopvlak draagt het meeste gewicht en slijt sneller dan de buitenranden.
  • Om dit te voorkomen, dient u banden altijd te controleren als ze koud zijn, voor u gaat rijden of minimaal drie uur erna.
     

Oplossing:

Laat met behulp van een bandenspanningsmeter lucht uit uw band lopen, totdat de bandenspanning is bereikt die de fabrikant van uw voertuig aanbeveelt. 

Raadpleeg voor de juiste bandenspanning, de handleiding van uw voertuig of vind de aanbevolen bandenspanning in bar op de sticker in het portier.

auto edito info slijtage midden tips en adviezen

Symptoom: Ongelijkmatige Slijtage

auto edito info ongelijke slijtage tips en adviezen

Diagnose 1: Slechte Uitlijning

Wanneer een band voor of achter onregelmatig slijt, moet uw auto uitgelijnd worden.

Oplossing:

Veel auto's zijn tegenwoordig voorzien van een achterwielophanging waarvan de uitlijning kan worden afgesteld. Dan kunnen, afhankelijk van de symptomen, enkel de voorwielen of alle vier de wielen worden uitgelijnd.  Ga naar uw bandenspecialist om de banden te laten controleren.

Diagnose 2: Te hoge bandenspanning

  • Het midden van het loopvlak draagt het meeste gewicht en slijt sneller dan de buitenranden.
  • Om dit te voorkomen, dient u banden altijd te controleren als ze koud zijn, voor u gaat rijden of minimaal drie uur erna.
     

Oplossing:

Laat met behulp van een bandenspanningsmeter lucht uit uw band lopen, totdat de bandenspanning is bereikt die de fabrikant van uw voertuig aanbeveelt. 
Raadpleeg voor de juiste bandenspanning, de handleiding van uw voertuig of vind de aanbevolen bandenspanning in bar op de sticker in het portier.

Symptoom: Geschubd

Diagnose: Slechte Uitlijning

Wanneer een band voor of achter onregelmatig slijt, moet uw auto uitgelijnd moet worden.

Oplossing:

Veel auto's zijn tegenwoordig voorzien van een achterwielophanging waarvan de uitlijning kan worden afgesteld.
Bij deze diagnose moet uw auto mogelijk voor, of zowel voor als achter uitgelijnd worden, afhankelijk van de symptomen die u ervaart. Ga naar uw bandenspecialist om de banden te laten inspecteren.
 

auto edito infographic geschubd tips en adviezen

Symptoom: Zaagtandslijtage of "veer"randen

auto edito infographic zaagtand tips en adviezen

Diagnose: Verkeerde uitlijning

Indien een voertuig niet goed uitgelijnd is, lijken de randen van het loopvlak op zaagtanden of op een veer. Dit wordt veroorzaakt door verkeerd contact met de weg.

Oplossing

Uw auto heeft moet waarschijnlijk worden uitgelijnd. Ga naar uw bandenspecialist voor controle.

Symptoom: Schade

Diagnose: Te repareren beschadiging van de band

  • Kan worden veroorzaakt door een perforatie tijdens het rijden of bij een manoeuvre (spijker, ander scherp voorwerp, kuil...) 
     

Oplossing:

Laat de band, bij elke zichtbare beschadiging of afwijking, goed onderzoeken door een specialist. 

  • Een zichtbare beschadiging op de zijwand moet altijd goed worden onderzocht. 
  • Reparaties in de schouderzone (verbinding zijwand/loopvlak) zijn niet mogelijk. 
auto edito infographic schade tips en adviezen

Symptoom: Strip Over Loopvlak

zoom 1920x1080 z1

Diagnose: Versleten Band

  • Alle banden hebben slijtage-indicatoren op 1,6 mm van de resterende profieldiepte.
  • Wanneer het loopvlak is versleten tot op 1,6 mm of wanneer u ergens de slijtage-indicatoren kunt zien, is de band versleten en moet hij worden vervangen.
     

Oplossing:

Breng uw auto naar een bandenspecialist voor een inspectie en laat een professional het resterende profiel meten met een profieldieptemeter.

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website