Choose a language
Electric car range

Wat beïnvloedt de actieradius van elektrische auto’s?

Tips en adviezen auto

Het energieverbruik van uw accu is niet alleen afhankelijk van het aantal gereden kilometers. Andere factoren kunnen van invloed zijn op de actieradius van uw elektrische auto. Wat zijn dat en hoe kunt u ze optimaliseren? Dit zijn de vragen die we in dit artikel zullen beantwoorden.

De capaciteit van uw batterij neemt na verloop van tijd af

Uw batterij heeft een maximale autonomie in verhouding tot zijn capaciteit. Maar wat niet iedereen weet is dat deze capaciteit in de loop van de tijd afneemt. Deze afname is min of meer significant afhankelijk van het model en merk van uw voertuig.

Het goede nieuws is dat u dit fenomeen kunt vertragen door dagelijks gebruik van een snellaadsysteem te vermijden of door, waar mogelijk, uw voertuig niet te lang aan kou of hitte bloot te stellen.

De buitentemperatuur heeft invloed op de actieradius van elektrische auto’s

Rijden als het warm of koud is, heeft invloed op de actieradius van uw auto. Waarom? Omdat het op temperatuur houden van de accu en de bestuurder op een optimale temperatuur te houden energie kost.

  • Als het koud is, wordt de energie gebruikt om de temperatuur van het passagierscompartiment op te warmen maar ook om het niet goed functioneren van de batterij als gevolg van lage temperaturen te voorkomen.
  • Als het warm is, verbruikt airconditioning ook energie. Hetzelfde geldt voor het koelen van de accu om oververhitting te voorkomen.
De kou heeft invloed op de levensduur van de batterij.

Snelheid heeft invloed op de actieradius van uw elektrische auto

Hoe sneller u rijdt, hoe meer dit van invloed is op de actieradius van het elektrische voertuig. Dit komt door de zogenoemde luchtweertsand, die afhankelijk van de aerodynamica van het voertuig meer of minder groot is. Houd er rekening mee dat dit fenomeen niet lineair is : het verbruik neemt toe naarmate de snelheid hoger wordt.

Gelukkig is er vooruitgang geboekt bij het ontwerpen van elektrische voertuigen, die nu aerodynamischer zijn en daardoor minder weerstand genereren. Fabrikanten werken ook aan het ontwerp van hun voertuigen om ze lichter te maken.

Rolweerstand kan de actieradius van elektrische voertuigen verkleinen

Rolweerstand is een essentieel element voor elektrische voertuigen. Wanneer uw band over een oppervlak rolt, ontstaat er weerstand die extra energie vereist. Hoe hoger de weerstand, hoe meer energie er nodig is, waardoor de actieradius van uw elektrische auto kleiner wordt. Daarom kan een band die is geoptimaliseerd om de rolweerstand te verminderen de actieradius van uw elektrische auto vergroten.

Rolweerstand en regeneratief remmen

Elektrische auto's hebben de bijzonderheid dat ze tijdens het remmen energie kunnen terugwinnen dankzij een regeneratief remsysteem. Dit systeem werkt als een fietsdynamo: de wielen laten de motor draaien en de rotatie van de motor laadt de batterij op.

Maar als de rolweerstand hoog is, absorbeert de band een deel van deze energie die bedoeld is voor het opladen van de batterij. Vandaar het belang dat een elektrisch voertuig is uitgerust met banden met een geoptimaliseerde rolweerstand.

Kies banden die de actieradius van het elektrische voertuig vergroten

De MICHELIN e.Primacy band is speciaal ontworpen om de actieradius van elektrische voertuigen te verbeteren

Dankzij jarenlange innovatie zijn al onze banden dankzij de geoptimaliseerde rolweerstand geschikt voor elektrische voertuigen. De keuze van het gamma moet worden gemaakt op basis van uw gebruik.
Als actieradius uw prioriteit is, hebben we bijzonder efficiënte, energiebesparende banden ontworpen die speciaal voor dit doel zijn aangepast: e.Primacy-banden (zomergamma) en MICHELIN Pilot Sport EV.

Als u op zoek bent naar een band voor gebruik in alle seizoenen, dan is de MICHELIN CrossClimate 2 het meest geschikt.

De MICHELIN e.Primacy  is een energiezuinige band die de actieradius van elektrische auto’s vergroot. 

Banden die de ecologische impact verminderen

Bij een elektrisch voertuig is de slijtage (deeltjesuitstoot als gevolg van bandenwrijving op de weg) groter dan bij een thermisch voertuig, omdat deze zwaarder is.

Het kiezen van de juiste banden voor uw elektrische voertuig is daarom essentieel voor het milieu. Naast dat ze geoptimaliseerd zijn voor rolweerstand en bereik, zijn MICHELIN-banden geoptimaliseerd om slijtage te verminderen.

Volgens de ADAC-studie van maart 2022(1), waarin de slijtage van een honderdtal banden wordt vergeleken, behaalt MICHELIN de beste score op dit milieuaspect met 28% minder deeltjesuitstoot dan concurrerende merken(2), terwijl ze toch hoge prestaties leveren.

Een goede bandenspanning vergroot de actieradius van elektrische auto’s

Hoewel het kiezen van de juiste band een positieve invloed kan hebben op de levensduur van uw batterij en op het milieu, is het ook noodzakelijk om ze op de juiste spanning te houden. Dit is immers doorslaggevend voor het bereiken van de prestaties waarvoor ze bedoeld zijn en zo de autonomie van uw elektrische auto verbeteren.

Deze spanningsadviezen (aangegeven aan de binnenkant van het bestuurdersportier of soms op de klep van de brandstoftank) maken het mogelijk om de rolweerstand te optimaliseren, slijtage te verminderen, de veiligheid te verbeteren en de levensduur van uw banden te verlengen. 

Uw rijstijl kan invloed hebben op de actieradius van elektrische auto’s

De rijstijl is een andere factor die van invloed is op het energieverbruik, bij een elektrisch voertuig zelfs meer dan bij een thermisch voertuig. Sportief rijden zal bijvoorbeeld meer energie verbruiken.

Denk aan tijdig remmen en zoveel mogelijk gebruik maken van regeneratief remmen, om zoveel mogelijk energie in de accu op te slaan en de actieradius van het voertuig te vergroten.

Sportief rijden verbruikt meer energie en beperkt daardoor de actieradius

Het wegdek

Het wegdek waarop u rijdt, kan ook van invloed zijn op de actieradius van het elektrische voertuig. Rijden in de bergen heeft uiteraard meer impact op de accu dan reizen op een vlakke, rechte weg.

Op de snelweg is het aan te raden niet te snel te rijden, aangezien zoals we eerder zagen snelheid en luchtweerstand het batterijverbruik versnellen. Er moet op uw snelheid en reisafstand worden geanticipeerd op basis van de afstand die u scheidt van het volgende laadstation.

WETTELIJKE VERMELDINGEN

(1) Bandenslijtage: slijtage en impact op het milieu / ADAC e.V. | 81360 München / december 2021.

(2) Interne berekening gebaseerd op een studie van ADAC 2021, bijgewerkt in maart 2022. Voor elke getest gamma stoten MICHELIN-banden gemiddeld 95 g/1.000 km uit, vergeleken met een gemiddelde van 122,3 g/1.000 km voor geteste premiumconcurrenten, d.w.z. 28% minder.

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website