BANDENBANDEN BEKIJK ALLE BANDENBEKIJK ALLE BANDEN DEALERSDEALERS

Verleng de levensduur van je banden

Verleng de levensduur van je banden

  • Hoe kan men in een 24-uursrace met veranderlijke weersomstandigheden de ideale spanning van harde, medium en zachte banden bepalen om de levensduur te optimaliseren?
    De levensduur varieert sterk voor elk type band (zacht, medium, hard) omdat deze wordt bepaald door diverse factoren: de weersomstandigheden, de temperatuur van het asfalt, de staat van de baan, de auto, de rijstijl, enz. Bij de 24 uur van Le Mans heeft Michelin met de juiste bandenkeuzes duurzaamheidsrecords verbroken. In 2011 reed de Audi R18 TDI vijf stints (zo'n 750 kilometer) met een enkele bandenset, waardoor deze wagen de overwinning in de wacht sleepte. In 2008 legde de Aston Martin LMGT1 met één set regenbanden van Michelin maar liefst 87 ronden af, goed voor 1231 km…
    Een juiste spanning, aangepast aan de omstandigheden en de temperatuur van het circuit, bevordert het rijgedrag van de wagen en optimaliseert de levensduur van de banden. Als de spanning niet correct is, kunnen banden sterker, ongelijk en/of sneller verslijten en heeft de coureur geen optimale grip meer.
    De technici van Michelin meten de temperatuur van het circuit regelmatig en staan voortdurend in contact met de auto-ingenieurs, de monteurs en de coureurs om de ideale spanning te bepalen. Eenvoudig gesteld wordt de bandenkeuze bepaald door de weersomstandigheden en vooral de temperatuur van het asfalt. Hoe warmer het asfalt is, hoe harder de banden moeten zijn, hoe kouder het circuit, hoe zachter de banden.
  • Wat wordt geadviseerd om de levensduur van een band op het circuit te verlengen?
    Sluit uw runs af met enkele rustige rondjes om de banden te laten afkoelen. Bij twee runs van 4 ronden op maximumsnelheid zullen de banden minder snel slijten dan bij één run van 8 ronden.
  • Hoe kan men de levensduur van banden bij een zuinige rijstijl optimaliseren?
    Banden hebben vele 'vijanden': onjuiste bandenspanning, putten in de weg, fysieke schade, slijtage van het rubber, weersomstandigheden, gebrek aan onderhoud, overbelasting van de wagen, zeer hoge snelheid, enz. Samengevat kunnen we stellen dat drie belangrijke factoren de levensduur van een band verkorten: fysieke beschadigingen, een gebrek aan onderhoud en weersomstandigheden. Stuk voor stuk bedreigingen die het moeilijk maken om de levensduur van een band nauwkeurig te voorspellen. De banden van MICHELIN zijn ontwikkeld om duizenden kilometers lang uitstekende prestaties te leveren. Als de banden echter niet correct worden onderhouden, lopen ze meer risico op slijtage en schade, wat uw veiligheid in het gedrang zou kunnen brengen.
    Raadpleeg onze onderhoudsgids en/of rijtips voor meer informatie en advies.
  • Hoe kunnen niet-gemonteerde banden het best worden opgeslagen?
    De banden moeten worden opgeslagen op een schone, goed geventileerde, droge plaats met een gematigde temperatuur en buiten het bereik van direct zonlicht en slecht weer. Wanneer de banden lange tijd worden opgeslagen (langer dan een maand) en als de maat van de banden het toelaat, is het nuttig om ze plat op elkaar te stapelen en af en toe de stapelvolgorde te wijzigen.

PASSIE VOOR HIGH PERFORMANCE?

High Performance gamma

High Performance gamma

Bekijk het High Performance gamma van MICHELIN Vind uw band
Ontdek de MICHELIN Pilot Sport <sup>4</sup> S

Ontdek de MICHELIN Pilot Sport 4 S

Kent u onze laatste innovatie? Bekijk
MICHELIN Passie

MICHELIN Passie

Een Youtube kanaal speciaal voor autosport en High Performance Kijk nu