België/Belgique

Rijtips

4-wiel aangedreven voertuigen

Michelin 04 okt 2013

4-wiel aangedreven voertuigen

Het aanbod voertuigen met vierwielaandrijving wordt voortdurend uitgebreid. Dit segment bestond tot op heden voornamelijk uit voertuigen uit de midden- en hogere klasse, maar tegenwoordig zijn ook kleinere voertuigen, gebaseerd op stadsauto’s , voorzien van vierwielaandrijving, zoals de Nissan Juke, de Renault Captur en de Peugeot 2008. Er zijn ook sedans met vierwielaandrijving.

SEGMENTATIE

1 COMPACTE, LUDIEKE AUTO’S

Positieve marktontwikkeling

Kleine auto’s met een originele vormgeving, ontworpen voor de weg en met beperkte offroad-mogelijkheden.

Let op: een voertuig met de kenmerken van een 4x4 kan zijn uitgerust met tweewielaandrijving. Slechts ongeveer 10% van deze voertuigen heeft namelijk vierwielaandrijving.

2 MULTIFUNCTIONELE GEZINSAUTO’S

Negatieve marktontwikkeling

Voertuigen met veel binnenruimte en goede prestaties op de weg, met behoud van offroad-mogelijkheden.

3 LUXEWAGENS EN HIGH PERFORMANCE-AUTO’S

Positieve marktontwikkeling

Deze SUV’s (Sport Utility Vehicles) bieden een afwerking en uitrusting van hoog niveau, maar presteren offroad niet optimaal. Alternatief voor sedans uit de hogere klasse.

4 TERREINAUTO’S

Negatieve marktontwikkeling

Deze wagens staan aan de basis van auto’s met vierwielaandrijving. Ze zijn speciaal ontworpen voor zware gebruiksomstandigheden. Hun weggedrag is het resultaat van een ontwerp dat rekening houdt met obstakels en moeilijk begaanbaar terrein.

5 CROSS-OVERS

Positieve marktontwikkeling

Een cross-over of multi-segmentwagen is een variant van de SUV. De look van het voertuig houdt het midden tussen een stationwagen, een SUV en een coupé.

6 SEDANS MET VIERWIELAANDRIJVING

Positieve marktontwikkeling

Sommige sedans hebben versies met vierwielaandrijving. Ze bieden daardoor een verbeterde trekkracht, grip en veiligheid. Deze werkwijze komt het meest voor bij de Duitse autoconstructeurs.

TECHNISCHE KENMERKEN VAN VOERTUIGEN MET VIERWIELAANDRIJVING

Het differentieel

Met een differentieel kunnen de aangedreven wielen van een voertuig op verschillende snelheden draaien. In een bocht legt het binnenwiel namelijk een kortere afstand af dan het buitenwiel, en draait dus minder snel! Er is daarom een orgaan nodig om de snelheid over beide wielen te verdelen.

Op een 4x4-voertuig bevinden zich dus meerdere differentiëlen, omdat de motor het koppel en het vermogen over beide assen verdeelt.

Gevolgen voor de band

Net als de constructeurs adviseert MICHELIN nadrukkelijk om, ongeacht het type vierwielaandrijving, 4 identieke banden te monteren:

  • zelfde afmeting (behalve als de voor- en achterwielen een andere maat hebben),
  • zelfde gamma,
  • zelfde internationale artikelcode (CAI).

Dit om de samenwerking tussen de voor- en achterbanden niet te verstoren, zodat de volgende aandrijvingselementen niet beschadigd raken:

  • de cardanas bij voertuigen met inschakelbare 4x2-aandrijving
  • het centrale differentieel bij voertuigen met permanente of semipermanente vierwielaandrijving

Om te zorgen dat de banden van de voor- en achteras gelijkmatig slijten, wordt dus sterk aangeraden om:

  • de 4 banden tegelijk te vervangen,
  • de banden periodiek te wisselen tussen de voor- en achteras.

Voorzorgsmaatregelen

Bandenspanning van 4,5 bar wanneer de band wordt gemonteerd.
Balansgewicht van maximaal 100 gram per wielplan.

 

Recent door u bekeken artikelen

Er zijn nog geen recent door u bekeken artikelen

  • Autobanden
  • 4x4/SUV
  • Bestel/campeerwagen
Loader