
MICHELIN VOOR DE NIEUWE FERRARI 296 GTB
BANDEN OP MAAT VOOR EEN UITZONDERLIJKE AUTO
Als een van 's werelds meest vooraanstaande fabrikanten van luxe en prestatiegerichte auto's, heeft Ferrari 75 jaar lang voortdurend de grenzen verlegd van sportwagens voor weggebruik. Michelin ontwikkelt al bijna 50 jaar banden voor het bedrijf. De hoogstaande normen die door Ferrari worden geëist, vereisten een uitgebreide samenwerking om innovatieve oplossingen te bieden. Michelin is deze uitdaging aangegaan door zijn geavanceerde technologie te bundelen met bekwame ingenieurs, expertise op het gebied van band/wiel combinaties, meettechnologieën en een passie voor prestaties. En dan is er ook nog een toegewijd team van testrijders dat ervoor zorgt dat de verwachtingen worden overtroffen.
De Ferrari 296 GTB is een perfect voorbeeld van de samenwerking tussen Ferrari en Michelin op zijn best.
Michelin is door Ferrari gekozen als officiële bandenleverancier voor zijn nieuwe 296 GTB. Als gevolg hiervan zal Michelin twee verschillende banden voor de auto leveren - de MICHELIN Pilot Sport 4 S K1 voor voornamelijk rijden op de weg en de straatlegale MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R K2 voor rijders die de grenzen van hun auto op het circuit willen verleggen. Met de lancering van elk nieuw model overtreft Ferrari de prestaties van de vorige generatie. Michelin deelt dezelfde filosofie en gaat de uitdaging samen met de autofabrikant aan en ontwerpt al jaren speciale banden op maat.
Prestatie
Voor zo'n uitzonderlijke auto zijn de bandenprestaties veel meer dan alleen een functioneel aspect. In de zoektocht naar ultieme prestaties is het een bepalende factor die veiligheid, precisie en rijplezier biedt en perfect is afgestemd op het karakter van het voertuig.
Een specifieke ontwikkeling
De Ferrari 296 GTB-banden zijn speciaal ontworpen in een gezamenlijk project met de Ferrari-teams, en ze zijn te herkennen aan Ferrari's eigen markering met het 'K'-symbool op de zijwanden van de banden. Ontwerp op maat was de enige oplossing om de prestatieniveaus te bereiken die door Ferrari werden geëist.
De Michelin-teams waren al bij het begin van het project betrokken vanaf het moment dat de technische specificaties werden bepaald. Het kostte vier ontwikkelingscycli en 18 maanden om de banden te ontwerpen die nu zijn goedgekeurd voor de verkoop. Het gebruik van zeer geavanceerde, baanbrekende simulatietools was een belangrijke factor. Ze zorgden voor een aanzienlijke vermindering van de ecologische voetafdruk van het project door de productie van minder prototype-testbanden, terwijl ook het aantal fysieke tests en ontwikkelingstijd werd verminderd. De simulator maakte het ook mogelijk om de banden met grote precisie af te stemmen op het voertuig.
Twee banden, twee soorten gebruik
Michelin heeft twee innovatieve componenten en twee speciale technologieën ontwikkeld om twee banden met zeer verschillende toepassingen te creëren en heeft dit gedaan in het kader van de duurzame strategie van de Groep: minder gebruik van grondstoffen, lagere rolweerstand, vermindering van het aantal geproduceerde banden en het aantal van fysieke tests uitgevoerd.
Deze band, die bekend staat om zijn prestaties op de weg en die ook geschikt is voor incidenteel gebruik op het circuit, geeft de auto een uitstekende balans tussen grip, controle en rijplezier.
Deze profiteert van een mix van speciale rubbersamenstellingen samengesteld uit functionele elastomeren om een meer homogeen materiaal te verkrijgen.
Deze twee banden maken gebruik van innovatieve technologieën die door Michelin zijn ontwikkeld :
Bandenuitrusting
of
In een reactie op het project zei Hervé Charbonnel, MICHELIN bandenontwikkelingsingenieur voor de nieuwe Ferrari 296 GTB: “Het was een uitdaging en een geweldig avontuur. De eisen van de Ferrari-ingenieurs brachten ons ertoe het beste van onze technologie te gebruiken om de speciale MICHELIN Pilot Sport 4 S K1 en MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R K2 banden te ontwikkelen. Dankzij onze knowhow die verband houdt met het gebruik van simulatietechnieken, waren we in staat om de grenzen van de grip te verleggen met een nieuwe optimalisatie van het loopvlak, terwijl we precisie en de sensaties van sportief rijden bieden die zulke cruciale kenmerken van Ferrari zijn.”
Om toegang te krijgen tot deze video, moet u de reclamecookies van Youtube en andere gelijkaardige technologieën aanvaarden
Autobanden
Bereid u voor op het circuit. De circuitband die legaal is op de weg.
Circuitband goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg
Autobanden
Ultieme prestaties op het circuit met een lange levensduur.
Circuitband goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg
Autobanden
Ontworpen met race-ervaring, gemaakt voor sensatie.
Autobanden
Plezier op de weg van begin tot einde.
Gebruik op de weg en af en toe op circuit
Autobanden
Meer controle, ongeacht de winterse weersomstandigheden
Weggebruik onder winterse omstandigheden
Speciaal ontworpen door Michelin-ingenieurs in nauwe samenwerking met Ferrari.
Meer dan 50 jaar samenwerking
Michelin ontwikkelt al meer dan 50 jaar banden voor Ferrari. De Ferrari 275 GTB uit 1964 was in Eerste Montage (OE) uitgerust met MICHELIN-banden.
In de afgelopen 20 jaar was Michelin aanwezig als Eerste Montage bandenleverancier op een groot aantal Ferrari-modellen :
Ferrari-modellen die af fabriek exclusief zijn uitgerust met MICHELIN-banden :
Ferrari 599 GTO (2010)
Ferrari 458 Speciale (2013)
Ferrari 488 Pista (2018)