Auto banner uitlijning checken tips en adviezen

Wanneer moet ik de uitlijning laten controleren?

Als uw auto naar links of rechts trekt terwijl u over een vlakke en rechte weg rijdt met weinig zijwind, of als uw banden abnormaal slijten, dan kan het zijn dat uw wielen opnieuw moeten worden uitgelijnd. Ga dan naar een Michelin bandenspecialist of een erkende garage om de uitlijning te laten controleren. Dit is een eenvoudige handeling, die mogelijk een lichte aanpassing van de wielophanging voor of achter vereist. Wanneer de wielen van uw voertuig niet correct zijn uitgelijnd, kunnen de banden abnormaal slijten.

Uitlijning wordt ook wel het afstellen van de ophanging genoemd.
Laat altijd de uitlijning van uw voertuig controleren wanneer:

  • Uw auto iets heeft geraakt (bijv. een stoeprand of iets groots op de weg).
  • U merkt dat uw banden abnormaal of ongelijkmatig slijten.
  • U problemen ervaart bij het sturen of met het rijgedrag van de auto. Bijvoorbeeld:
    • De auto trekt of wijkt af naar één kant.
    • Het stuur draait niet gemakkelijk terug na een bocht.
    • Het stuur staat niet recht als er wel in een rechte lijn wordt gereden.
  • U een nieuwe set banden koopt en wilt dat ze zo lang mogelijk meegaan.
  • U onderdelen van de ophanging of stuurinrichting vervangt.

 

Waarom is uitlijning belangrijk?

Uitlijnen kan invloed hebben op de mate van slijtage bij banden. De uitlijning van de meeste voertuigen is normaliter afgesteld op minimale slijtage en maximaal bestuurders- en passagierscomfort. Een correcte uitlijning van de vier wielen vermindert de bandenslijtage, verlengt de levensduur en verhoogt de brandstofbesparing. Het zal ook de bestuurbaarheid en rijveiligheid verbeteren doordat stuur- en stabiliteitsproblemen zullen afnemen.

Wat is het verschil tussen uitlijnen en balanceren van wielen?

Uitlijnen en balanceren van de wielen wordt vaak door elkaar gehaald. Het zijn twee verschillende dingen. Uitlijning (sporing) houdt in dat de hoek van de wielen zo wordt ingesteld als is opgegeven door de fabrikant van het voertuig. Balanceren daarentegen, zorgt ervoor dat de wielen draaien zonder onnodige vibratie te veroorzaken.

Waardoor ontstaan problemen met de uitlijning?

Onjuiste uitlijning kan komen door het raken van een stoeprand of een gat in de weg, maar ook door een ongeval waarbij de ophanging van uw auto ontregeld raakt. Verkeerde uitlijning kan ook ontstaan als onderdelen van de ophanging slijten of worden vervangen. Wanneer de uitlijning onjuist is, kunnen banden sneller slijten, voornamelijk aan de randen en kan het rijgedrag van de auto ook negatief worden beïnvloed. Het betekent vrijwel zeker dat u uw banden eerder zult moeten vervangen.

 

Al bij een zeer kleine afwijking in de uitlijning kunnen problemen ontstaan.

Het doel van een correcte wieluitlijning is het zorgen voor optimaal rijgedrag en het maximaliseren van de levensduur van de banden.

De belangrijkste redenen voor een juiste uitlijning zijn:

  • Geldbesparing, omdat u minder snel de banden hoeft te vervangen.
  • Een langere levensduur.
  • Optimaal rijgedrag van uw auto.
  • Soepeler rijden door minder rolweerstand van de banden.

 

auto edito uitlijning kleine tips en adviezen

car edito wheel aligntment small help and advice

Hoeveel tijd neemt het uitlijnen van mijn wielen in beslag?

De meeste uitlijningproblemen kunnen worden opgelost in ongeveer 30 minuten. Gebruik de Michelin-Dealer Locator om uw dichtstbijzijnde bandenspecialist te vinden en te kijken wat uitlijnen kost. Bij wieluitlijning wordt de richting en de hoek waarin de wielen staan gecontroleerd met de specificaties van de voertuigfabrikanten. Toespoor, uitspoor of positieve of negatieve wielvlucht klinken misschien ingewikkeld maar zijn het niet. Uitlijnen is voor een bandenspecialist zelfs heel eenvoudig.

Hoe worden wielen uitgelijnd?

Het corrigeren van de wieluitlijning houdt in dat de hoeken waarin de wielen staan worden aangepast zodat ze de juiste toespoor / uitspoor en wielvlucht hebben. De drie belangrijkste aanpassingen die kunnen worden gedaan bij het uitlijnen zijn wielvlucht, askanteling en sporing.

Auto edito uitlijning wielvlucht tips en adviezen

car edito 610x190 wheelalignment chamber help and advice

Wielvlucht (camber)


Banden staan niet loodrecht in een hoek van 90 graden op de weg. De hellingshoek wordt aangeduid met de term wielvlucht. Als het wiel te veel helt, ontstaat ongelijkmatige slijtage.

 

  • Bij positieve camber staan de banden op dezelfde as in een V-vorm naar elkaar toe. Bij te veel positieve camber slijt de buitenrand van de banden sterker.
  • Bij negatieve camber staan de banden op dezelfde as in een A-vorm naar elkaar toe. Bij te veel negatieve camber slijten de binnenrand van de banden sterker.

Bij elk voertuig is de camberhoek zo ontworpen en ingesteld dat de banden zich zowel op een rechte weg als in bochten optimaal gedragen. Als er teveel verschil zit tussen de wielvlucht van de voorwielen, zal het voertuig de neiging hebben om naar één kant trekken.

Auto edito schema wieluitlijning sporing tips en adviezen

car edito 610x190 wheelalignment toe help and advice

Sporing


Banden staan niet helemaal evenwijdig aan elkaar. Toe- of uitspoor geeft de richting aan waarin de banden uit elkaar lopen. Sporing wordt uitgedrukt als het verschil in afstand tussen de voor- en achterkant van de wielen op dezelfde as.

Toe- of uitspoor beïnvloedt de bestuurbaarheid van de wagen in de bochten.

  • Bij toespoor liggen de voorkanten van de wielen dichter bij elkaar. Bij te veel toespoor slijten de buitenranden van het loopvlak sterker. De slijtage van de randen heeft de vorm van een veer. Dit is voelbaar door met de handen over het loopvlak van de band te gaan.
  • Bij uitspoor liggen de achterkanten van de banden dichter bij elkaar. Bij te veel uitspoor slijten de binnenranden van het loopvlak sterker. De slijtage van de randen heeft de vorm van een veer. Dit is voelbaar door met de handen over het loopvlak van de band te gaan.  

Banden balanceren: wat moet ik weten?

Wat is het?

  • Als banden zijn gemonteerd, is het gewicht van de band en het wiel niet altijd gelijkmatig verdeeld over de band.
  • Een wiel is uit balans als één zone zwaarder of lichter is dan de rest. Het gevolg is dat de band gaat stuiteren of zwalken waardoor het profiel sneller slijt, de auto meer gaat trillen en meer wordt belast.
  • Het balanceren van banden compenseert gewichtsverschillen zodat het gewicht van de band gelijk verdeeld is. Bandenspecialisten voegen gewicht toe waar nodig om de banden tegenwicht te bieden.

 

Wanneer moet ik mijn banden laten balanceren?

Als een band is vervangen
Als een balanceergewicht is verplaatst of verwijderd
Bij aanschaf van nieuwe banden

Hoe gebeurt dit?

  1. Bij het balanceren van een wiel, gebruikt uw monteur een balanceermachine om te bepalen waar de zwaartepunten liggen.
  2. Dan worden er gewichten bevestigd aan de binnen- of buitenkant van de velg om het effect van de middelpuntvliedende kracht op te heffen die, als het wiel draait, wordt uitgeoefend op de zware zones.


Ons advies?

Raadpleeg een bandenspecialist als u het gevoel heeft dat de band stuitert, wiebelt of trilt.

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website
IE
firefox 66+
chrome 72+
edge 17+
safari 12+
opera 58+