Andere tips en adviezen
Lekke band

Diagnose :
Te repareren beschadiging van de band
De meeste gaatjes of sneetjes in het loopvlak kunnen, mits ze niet groter zijn dan 6 mm, door een bandenspecialist worden gerepareerd conform de procedures die door de bandenindustrie zijn goedgekeurd.
- Een prop-reparatie terwijl de band op de velg zit, is onbetrouwbaar en gevaarlijk omdat bij een lekke band de binnenkant van de band altijd moet worden geïnspecteerd.
Oplossing :
De juiste reparatie van een radiaalband (het merendeel van de banden) bestaat uit het plaatsen van plug/pleistercombinatie met een pleister aan de binnenzijde van de band in combinatie met een rubberopvulling van het gat.
- Banden met een gat in het loopvlak dat groter is dan 6 mm en banden met een gat in de zijwand, horen niet meer gerepareerd te worden. Dat geldt ook voor banden met minder dan 1,6 mm profiel.
- Vervang uw beschadigde band door een reserveband. Check vooraf op de zijwand van de reserveband wat de juiste bandenspanning, de maximale toegestane snelheid en de maximale af te leggen afstand is. Ga voor controle naar een bandenspecialist.
Zachte banden

Diagnose :
Te lage bandenspanning
Verkort de levensduur door extra slijtage aan de buitenranden (schouders) van de band
- Genereert overmatige warmte, waardoor de band minder lang meegaat en er problemen kunnen ontstaan
- Vermindert brandstofbesparing door hogere rolweerstand
Oplossing :
Breng de bandenspanning op de juiste waarde. Gebruik hiervoor een bandenspanningsmeter (manometer).
Raadpleeg voor de juiste bandenspanning, de handleiding van uw voertuig. U vindt de aanbevolen bandenspanning ook op de sticker in het portier of in de deurstijl.
Andere tips en adviezen