BANDENBANDEN BEKIJK ALLE BANDENBEKIJK ALLE BANDEN DEALERSDEALERS

Bandeninnovatie en technologie

Bandeninnovatie en technologie

  • Hoe lang duurt het gemiddeld voordat een doeltreffende technische oplossing op het circuit zijn weg vindt van prototype naar serieband?
    Alles hangt af van de technologie in kwestie, maar zoals de geschiedenis leert, vinden verbeteringen systematisch hun weg van circuitproducten naar seriebanden. Kijk maar naar het variabele contactvlak die Michelin creëerde voor de Formule 1 en later ook op grote schaal toepaste in de 24 uur van Le Mans. Die technologie garandeert een homogene verdeling van de druk en de temperatuur in het contactoppervlak. Hoewel de vorm van het contactoppervlak voortdurend verandert, blijft de hoeveelhied rubber die contact maakt met het wegdek steeds hetzelfde.
    Het heeft anderhalf jaar geduurd voor deze technologie voor Formule 1- en langeafstandsraces ook beschikbaar werd voor dagelijks gebruik op de weg.
  • Waarom moeten MICHELIN Pilot Sport Cup 2-banden op de weg een andere spanning hebben dan op het circuit? Waarom kan je niet altijd dezelfde spanning aanhouden?
    De automobielconstructeur bepaalt de spanning op basis van de belasting en de topsnelheid van de wagen.
    Een lagere spanning komt de grip ten goede maar maakt het karkas van de band minder stijf. Dat is nog meer het geval voor de Porsche Carrera's met hun combinatie belasting/maximale snelheid bij belasting en hun hoge topsnelheid. Om de veiligheid bij hoge snelheden te verzekeren, dienen we dus op de achteras een hoge spanning te hebben.
    Een constante spanning van 2,3 bar (warm) is niet aan te raden omdat deze de stijfheid van het karkas zou aantasten. Dat zou gevaarlijk zijn als u de maximumsnelheid (snelheidsindex van de band) benadert.
    Op circuit haalt u die maximale snelheid zelden en wordt dus eerder voorrang gegeven aan de grip. Daarom wordt de spanning verlaagd.
  • In welke mate vinden technologieën voor competitiebanden hun weg naar standaard produktiebanden, vooral met betrekking tot de echte terreinwagens (4x4)? Zijn de technologieën, grondstoffen en productieprocessen exact dezelfde?
    De competitie is een fantastisch testgebied voor de afdeling Onderzoek en Ontwikkeling van Michelin. Ze fungeert als ons meest extreme testlab en stelt ons in staat om het gedrag van banden in de meest extreme omstandigheden te evalueren en zo meer inzicht te krijgen in de verschillende werkingsaspecten en die aspecten bij te sturen.
    In de WRC-klasse zijn er door de geprofileerde banden en de gelijkenissen met seriewagens (gewicht, vermogen, enz.) grote gelijkenissen met de banden die 'Jan met de Pet' gebruikt. Zo kunnen we profielen ontwikkelen en evalueren tijdens onze WRC-tests om te zien of ze opgewassen zijn tegen commercieel gebruik. De extreme schokbestendigheid van WRC-banden stelt ons bovendien in staat om bepaalde technologieën te vertalen naar straatbanden.
    Bij langeafstandsraces geeft het bestuderen van de banden ons meer kennis van de mechanismen die de grip op droog wegdek bepalen. Zo zijn de technologieën om de bandenspanningsvariatie onder belasting te optimaliseren, rechtstreeks overgenomen uit de racerij. Die technologieën vinden we onder meer terug bij de MICHELIN Pilot Sport Cup 2.
    Een ander voorbeeld is de MICHELIN Pilot Super Sport waarbij we de Bi-compound-technologie hebben toegepast: een nieuwe verdeling van verschillende rubbersoorten in het rechter- en linkerdeel van het loopvlak van de band. Aan de buitenzijde garandeert een nieuw elastomeer, versterkt met koolstof, dat rechtstreeks is overgenomen van de banden voor de 24 uur van Le Mans, de extreme duurzaamheid in scherpe bochten. Aan de binnenzijde zorgt de nieuwste generatie van elastomeer met erg hoge grip op nat wegdek ervoor dat het rubber contact houdt met de kleinste oneffenheden in het wegdek om de waterfilm te breken.
  • Zijn alle teams en wagens voor de 24 uur van Le Mans uitgerust met dezelfde banden en krijgen zij dezelfde service van MICHELIN?
    Absoluut. Respect voor de klant is een van de kernwaarden van onze groep en MICHELIN heeft zich altijd ingezet om precies hetzelfde prestatieniveau en precies dezelfde kwaliteit te verzekeren voor al zijn racepartners.

PASSIE VOOR HIGH PERFORMANCE?

High Performance gamma

High Performance gamma

Bekijk het High Performance gamma van MICHELIN Vind uw band
Ontdek de MICHELIN Pilot Sport <sup>4</sup> S

Ontdek de MICHELIN Pilot Sport 4 S

Kent u onze laatste innovatie? Bekijk
MICHELIN Passie

MICHELIN Passie

Een Youtube kanaal speciaal voor autosport en High Performance Kijk nu