BANDENBANDEN ADVIESADVIES DEALERSDEALERS

Koopwijzer

Wat zit er achter het nieuwe bandenlabel: Wie klasseert de band en hoe?

Michelin 31 mei 2012

Het nieuwe bandenlabel brengt met zich mee dat iedere band een label zal krijgen waar de prestaties van de band op vermeld staan. Op het label zal de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het externe afrolgeluid vermeld staan. Op 1 november 2012 zal deze wetgeving van kracht worden en zullen we een nieuwe manier hebben om banden te vergelijken. Maar wie klasseert de banden eigenlijk? En hoe?

économies de carburant

Het nieuwe bandenlabel brengt met zich mee dat iedere band een label zal krijgen waar de prestaties van de band op vermeld staan. Op het label zal de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het externe afrolgeluid vermeld staan. Op 1 november 2012 zal deze wetgeving van kracht worden en zullen we een nieuwe manier hebben om banden te vergelijken. Maar wie klasseert de banden eigenlijk? En hoe?

Het nieuwe banden label heeft drie doelstellingen: het verbeteren van de verkeersveiligheid, brandstof besparen en dus de uitstoot van broeikasgassen terugdringen.

Grading met een gelijke standaard Iedere bandenfabrikant en importeur heeft de verantwoordelijkheid om zijn banden te laten testen volgens een strikt test systeem. Deze zelf certificatie heeft als doel om constante en degelijke resultaten te leveren zodat wij, als consumenten, in staat gesteld worden om eenvoudig verschillende banden te vergelijken. Ieder Europese lidstaat wordt geacht na te gaan of de wetgeving nageleefd wordt.

    économies de carburant
  1. Hoe wordt de brandstofefficiëntie gemeten?
    Wanneer uw banden over het wegdek rollen ondergaan ze een bepaalde vervorming die ervoor zorgt dat de banden warm worden en u weer brandstof verbruikt. Anders gezegd, rolweerstand is de energie die uw banden verliezen over een bepaalde afstand. économies de carburant Als uw banden een LAGE rolweerstand hebben, zullen zij uw brandstofefficiëntie VERBETEREN.

    De test: de band rolt op een stalen trommel onder vastgelegde omstandigheden die een gemiddeld gebruik garanderen. Met een snelheid van 80km/u en een belasting van 80% van de belastingsindex wordt de band over de trommel gerold. Het banden label uitgelegd



  2. économies de carburant
  3. Hoe wordt het grip op nat wegdek gemeten?
    Deze test wordt uitgevoerd onder condities die zijn vast gelegd door de Europese wetgeving. Deze geeft aan
    aan bij welke temperatuur, staat van ondergrond, hoeveelheid water en snelheid de test moet worden uitgevoerd.
    De Europese wetgeving geeft aan dat de omstandigheden de volgenden moeten zijn:
    • Winter banden worden getest bij een temperatuur tussen de 2°C en de 20°C
    • Zomer banden worden getest bij een temperatuur tussen de 5°C en de 35°C
    • Het water moet tussen 0,5 en 1,5mm diep zijn
    • De test wordt uitgevoerd op een voertuig, met ABS actief op de 4 banden, remmend van 80km/u naar 20km/u
    économies de carburant







    Hoe Michelin de testen uitvoert: we hebben ervoor gekozen om de testen uit te voeren onder condities die zo dicht mogelijk liggen bij condities van de Europese wegen. Dit houdt in dat Michelin al zijn remtesten op nat wegdek testen uitvoerd bij temperaturen die het meest representatief zijn van het weer in Europa.

     

    • Ongeveer 20°C voor personenwagen en bestelwagen zomerbanden
    • Ongeveer 7°C voor personenwagen en bestelwagen winterbanden
    • Tussen 7°C en 25°C voor bedrijfswagenbanden (vaak gebruikt in zomer en winter)

    Aangezien het niet mogelijk is om ieder band op de markt te testen in identieke omstandigheden worden de resultaten vergeleken met een referentie band. Op deze manier is het resultaat en de klasse altijd verkregen in vergelijking met een identieke basis.

    Het banden label uitgelegd

     




  4. économies de carburant
  5. Hoe wordt het externe afrol geluid gemeten?

    Het externe afrol geluid wordt gemeten en uitgedrukt in decibel (dB).

    économies de carburant De test: een microfoon wordt aan de kant van het testvak geplaatst zodat deze het geluid kan meten van de auto die met 80km/h langs komt rijden.

    Het banden label uitgelegd



Wat is er nog meer belangrijk wanneer u uw banden kiest?
De banden labelling is een stap in de goede richting maar er zijn nog 3 factoren die minstens even belangrijk voor u zijn:
Levensduur: met een band met een langere levensduur kunt u geld besparen op de lange termijn. De juiste band kan u tot wel een extra jaar rijden bieden.
Grip in bochten: 25% van de ongelukken vinden plaats in bochten.
Grip op droog wegdek: 70% van alle ongelukken vinden plaats op een droog wegdek

Raad eens wie banden maakt met alle belangrijke prestaties…
Al meer dan 120 jaar hebben onze ingenieurs de banden verbeterd op deze prestaties en op de prestaties die op het label staan. Michelin kan u het optimale evenwicht bieden in de belangrijkste prestaties – zonder enige opoffering van een andere prestatie.
Ontdek hoe de prestaties opgeteld worden met Michelin

1 Prestatie gemeten onder omstandigheden die in lijn liggen met de Verordening  (EG)1222/2009. European Commision’s Impact Assesment SEC (2008) 2860.
2 Verkehrsunfallforschung (VUFO) en Technical University of Dresden: 10.000 ongevallen geanalyseerd over 10 jaar.

Zie de Europese nieuwe wetgeving: ec.europa.eu

 

Vind de juiste MICHELIN personenwagenband

Voor het juiste advies hoeft u alleen informatie over uw voertuig of uw bandenmaat in te voeren en uw behoeften aan te geven.

Recent door u bekeken artikelen

Er zijn nog geen recent door u bekeken artikelen

  • Autobanden
  • 4x4/SUV
  • BESTELWAGEN - CAMPER
Loader